Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge | REVIEW

COWABUNGA!

16 juni 2022
Dotemu
Tribute Games
PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PC
90

Dotemu is een uitgever die het niet onder banken of stoelen steekt dat zij dol zijn op oldschool gamefranchises. Zo heeft dit bedrijf al een aantal games op hun naam staan zoals Streets of Rage 4, Metal Slug Tactics en Zombies Ate My Neighbors. De gedetailleerde pixelart, de uitdagende gameplay en de authentieke retro-ervaring druipen van hun games af en dit komt ook dankzij de ontwikkelaars waarmee zij werken. Tribute Games is een van die ontwikkelaars welke ontzettend enthousiast waren om een vervolg te maken op het klassieke Turtles in Time. Van de grond af aan hebben zij dan ook een Turtles-game af weten te leveren waarbij oldschool fans ook zeker hun vingers bij af zullen likken.

Voor een ieder die is opgegroeid met het spelen van de kenmerkende Konami-fighters is Shredder’s Revenge dan ook een oude en vertrouwde ervaring geworden. Niet alleen speelt het lekker weg, maar met deze game hebben Dotemu en Tribute Games een perfecte manier gevonden om de vier groene helden nieuw leven in te blazen.

Cowabunga!

Hoewel het hier een nostalgische game betreft, zijn de productiewaarden van Shredder’s Revenge subliem te noemen en doen dan ook denken aan zowel de klassieke jaren 80-comics als de welbekende televisieseries uit die tijd. Een volledig geanimeerde intro met de fantastische themamuziek uit de tekenfilmserie zet dan ook goed de toon als je de game voor het eerst opstart. Voor mij was het dan ook een en al kippenvel, en ik merkte op dat ik nog steeds elk woord uit de intro tune kende. Hoewel het niet het originele muziekje is, is deze versie ingezongen door niemand minder dan Mike Patton, de leadzanger van Faith No More. Dat is niet alles, want ook de Wu-Tang clan maakt zijn opwachting met een dikke beat in deze game…

Naast de geweldige intro is de rest van de audio ook topnotch te noemen. De game kent dan ook nostalgische 16-bit deuntjes welke allemaal geproduceerd zijn door Tee Lopes, welke eerder al de soundtrack van Streets of Rage 4 heeft gedaan. En of dat alles nog niet genoeg was zijn de originele voice-actors van de tekenfilm serie ook nog eens van de partij. Zij hebben dan ook alle one-liners ingesproken in de game (met uitzondering van James Avery die helaas al enige tijd geleden is overleden).

Ahhh Shellshock…

De gameplay, voor niet-ingewijden, is niet ver verwijderd van de vintage coin-ops en 16-bit-klassiekers. Je loopt door diverse levels naar rechts en je wordt vanuit alle hoeken aangevallen door diverse vijanden zoals de Foot Clan Soldiers. Je hebt de beschikking over een aanvals- en ontwijkknop en kan tevens ook springend aanvallen doen. Ook is het mogelijk om je vijanden weer ouderwets naar het scherm te gooien. Shredder’s Revenge is met maar liefst vijf andere spelers online of offline te spelen, en dit zorgt voor de nodige hilarische co-op hectiek die je urenlang weet bezig te houden.

In totaal kun je kiezen uit zes speelbare personages. Elk personage van het Turtles-team heeft verschillende vaardigheden in termen van snelheid en kracht, en het bereik van hun wapens. Zo is Donatello bijvoorbeeld traag, maar heeft dankzij zijn staf het langste bereik. De game kent geen complexe aanvalscombo’s zoals in Streets of Rage 4, maar elk personage heeft zijn eigen selectie van van aanvallen en worpen. Ook is er de mogelijkheid om een ​​speciale aanval te doen zodra je de vereiste energiebalk hebt weten te vullen, en is er de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden naar de Radical-modus te schakelen, waardoor je gedurende een beperkte periode onbeperkt gebruik kan maken van deze speciale aanvallen.

Pizza Time!

De nadruk van het spel ligt op het effectief beheersen van de grote aantallen vijanden door een combinatie van goed getimede aanvallen, ontwijkende manoeuvres en verstandige inzet van je specials te doen. Op je route naar het einde van een level vindt je ook nog bepaalde zaken zoals pizza’s, waarmee je de gezondheid van je personage aan kan vullen, en speciale taarten die je een instant Radical burst geven. Ook zijn er diverse dingen in de omgevingen die je kunt gebruiken om je vijanden een kopje kleiner te maken. Zo is het bijzonder fijn om een ​​slechterik uit te schakelen met een goed gerichte parkeermeter die tegen zijn harses aan vliegt. Uiteraard is Shredder’s Revenge geschikt om met vrienden te spelen, en door de game in co-op te spelen heb je ook de beschikking om tagteam-aanvallen uit te voeren die er stiekem best wel opwindend uitzien als je fan bent van de groene helden. Dit alles zorgt voor een bevredigend gevoel voor fans van het eerste uur.

Turtle Power!

Hoewel Shredder’s Revenge in zijn basis best simpel is opgezet, voelt ieder personage echt anders aan en zijn deze allemaal prachtig getekend en geanimeerd met unieke eigenaardigheden en gedrag zoals je ze kent uit de tekenfilmserie. Daarnaast kent de game een hoop levels, welke erg herkenbaar zijn voor de echte Turtle-fan. Elk level kent zijn eigen reeks aan voorwaarden die je kunt voltooien, zoals een leven uitspelen zonder dat je schade oploopt, of juist een bepaald aantal speciale aanvallen doen in een level. Daarnaast zijn er talloze easter eggs te vinden in de game, komen er diverse cameo’s van geliefde personages voorbij en zijn er een hoop verzamelobjecten te vinden die de fans zeker zullen bekoren. Er is zoveel aandacht aan de details besteed in Shredder’s Revenge, wat menig Turtle-fan een strak broekje zal bezorgen. Hoewel de game niet heel lang is, is het zeker meerdere keren te spelen. Daarnaast is er voldoende te beleven in zowel de Arcade- als de Story-modus van de game.

Shredder’s Revenge is geen overdreven lange game ervaring, maar kent genoeg content, uitdaging en herspeelbaarheid wat ervoor zorgt dat je jezelf er zeker uren mee kunt vermaken. De game is leuk om alleen te spelen, maar komt pas echt tot zijn recht met een aantal vrienden op de bank. Hoewel ik weinig te klagen heb over Shredder’s Revenge zijn er een aantal kleine dingen die ik anders had willen zien. Zo is het jammer dat de cutscenes niet zijn ingesproken door de originele voice-cast en hoor je de stemmen alleen terug in de one-liners die je om de oren vliegen tijdens de gameplay.

Dat gezegd hebbende haal je met Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge een fijne, nostalgische fighter in huis die ons eraan herinnert hoe verdomd cool en iconisch de Turtles werkelijk waren en nog steeds zijn!

Nostalgie ten top
Vermakelijke gameplay wat lang leuk blijft
Speelt lekker weg