The Crew Motorfest | REVIEW

Lekker, net als cola van de Lidl!

The Crew Motorfest
11 september 2023
Ubisoft
Ubisoft Ivory Tower
70

Het is weer de tijd van het jaar waar alle dikke vette trippel-A games onderhand tegelijk uitkomen. Naast het nodige geweld, voetballen en webslingeren is er ook het derde deel van Ubisoft’s race serie The Crew verschenen. Dit blijkt namelijk een waar motorfest te zijn!

Laat ik maar gelijk de olifant in de kamer benoemen: The Crew Motorfest lijkt wel heel extreem leentje buur te willen spelen bij de Forza Horizon-games. En dat is ook prima hoor, want hoe meer “over-the-top” open wereld racers hoe beter. Echter zorgt dit er wel voor dat de de eigen identiteit die de The Crew-serie had een beetje verloren is gegaan.

Mondvol

The Crew Motorfest is een arcade-achtige fun racer met een open wereld (da’s een mondvol…), echte licenties en dus ook hele dikke auto’s. Heb je altijd al een dikke looping willen rijden met een dikke Lamborghini, dan kan dat in deze game. De setting is misschien wat kleiner als de voorgande delen, maar vooralsnog wel geweldig. Motorfest speelt zich af op het tropische Hawaï mooie omgeving, welke zich uitstrekt van kustwegen door dichte bossen en bergachtige gebieden tot aan de straten van Honolulu. Het geeft een beetje een vakantiegevoel als je bij mooi weer over het strand racet of over de zee richting de zonsondergang racet.. Het kent ook de nodige afwisseling want het ene moment ga je al tokyo driftend van een berg af en een ander moment race je over een parcours met je Redbull F1-bolide. Alles kan en alles mag dan ook in The Crew Motorfest

We zijn er bijna, maar net niet helemaal

Qua gameplay is het al een stuk beter dan het vorige deel, al lijkt het dat Ubisoft nog steeds niet helemaal het gevoel heeft voor racing games, wat je bijvoorbeeld wel vind in games als Forza Horizon en Need for Speed. De wagens voelen aanzienlijk beter aan dan in het tweede deel en Motorfest is dan ook zeker geen simulator. De voertuigen laten een te gladde indruk achter, vooral op de wegen. Je went er ongetwijfeld aan, maar het geeft het gevoel alsof je bolide te snel wilt gaan driften, ook al wil je dat zelf eigenlijk niet. Er is een mogelijkheid om verschillende rijhulpmiddelen in- of uit te schakelen en je kunt je voertuigen tunen met verdiende upgrades.

Ook de boten en vliegtuigen ontbreken niet, maar deze zijn niet zo goed onder controle te houden als de auto’s in de game (die hier op de een of andere manier merkbaar op de voorgrond staan). Een hele leuke feature is in ieder geval de mogelijkheid om je garage uit deel twee in Motorfest te importeren als je de game start.

Playlist galore

De focus van het spel ligt op het Motorfest. Een evenement om de autocultuur te eren en te vieren. Dit wordt bijzonder tot leven gebracht dankzij pseudo-coole tussenfilmpjes en dialogen welke wat meer diepgang moeten geven aan het geheel. Motorfest bestaat uit kleine campaigns / playlists die zich richten op een specifiek onderwerp. Het eerder genoemde “Made in Japan” gaat over Japanse auto’s en je krijgt een rondleiding langs de bezienswaardigheden van het eiland.

Er zijn er 15 van dit soort playlists bij de lancering en ze omvatten verschillende races, bieden uitdagingen en meer. Er is hier zeker genoeg variatie. Bij F1-auto’s moet je de versleten banden op het juiste moment vervangen, terwijl je elders in een auto uit de jaren vijftig rijdt en geen GPS hebt, alleen foto’s om je te oriënteren. Je hoeft deze niet per se compleet te maken: Als je bijvoorbeeld geen interesse hebt in de Porsche 911, verplicht niemand je om deze playlist compleet te maken. Vervelen zul je je op Hawaï in ieder geval niet, er is altijd wel ergens iets te doen, of het nu gaat om normale races, uitdagingen, slalomraces of flitspalen waar je nieuwe topsnelheden kunt instellen.

Te wensen over

Op technisch vlak had ik weinig problemen tijdens het spelen. Wat een beetje vervelend is, is dat de game je van de server schopt als je een paar minuten inactief bent. Grafisch laat het nog wel wat te wensen over, De game kent nog veel screen tearing en kent behoorlijke framedrops op zowel PlayStation 5 als Xbox Series X en S. Dit had naar mijn mening echt wel iets beter mogen zijn, het voelt echt een beetje als een last minute job om die spellen werkend te krijgen op de negende generatie consoles.

Ik ben er 100% van overtuigd dat je jezelf zeker kan en gaat vermaken met The Crew Motorfest. Ik heb de vergelijking al wel eerder gemaakt met Forza Horizon, en dat ga ik nog een keertje doen: Stel Forza Horizon is echte Coca Cola dan is The Crew Motorfest de cola van de Lidl. Er is zeker niks mis mee en het is goed te zuipen als je dorst hebt, echter de echte Cola blijft uiteindelijk wel het lekkerst!

The Crew Motorfest | REVIEW
Zeer mooie open wereld
Veel variatie op het eiland en in de playlists