Uncharted: Legacy of Thieves Collection (PC) | REVIEW

Slingert ook naar PC

19 oktober 2022
PlayStation Studios
Naughty Dog
PlayStation 5, PC
80

Eerder dit jaar verscheen Uncharted: Legacy of Thieves Collection al op PlayStation 5, welke de twee games Uncharted 4: A Thief’s End en Uncharted: The Lost Legacy bevatte. Nu was het al bekend dat deze collectie naar PC zou komen, en sinds nu is het dus ook mogelijk om beide games op dit platform te spelen. De “grote” nieuwigheid in deze heruitgave voor PC bevindt zich uiteraard in het technische aspect van de game. Slingert Nathan op de PC net zo zorgeloos over de verschillende afgronden heen als in de originele console versie? Je leest het hieronder!

Zoals ik al eerder vertelde bestaat de Legacy of Thieves Collection uit twee games, namelijk Uncharted 4: A Thief’s End en Uncharted: The Lost Legacy. Hoewel het nog steeds een beetje raar aanvoelt dat de eerste drie Uncharted-games uit The Nathan Drake Collection zijn weggelaten uit deze remaster, zijn beide games nog steeds twee uitstekende titels. Uncharted 4 en The Lost Legacy blijven beide tijdloze games en worden geprezen door zowel fans als critici toen ze verschenen in respectievelijk 2016 en 2017.

In deze review gaan we het dan ook niet hebben over de inhoudelijke zaken zoals het verhaal en gameplay, want dat kun je terug lezen in de eerder geschreven reviews op StarGamers. In deze review gaan we het juist hebben over het technische aspect van de PC port.

Toeters en bellen

Legacy of Thieves Collection verscheen natuurlijk al eerder op de PlayStation 5, welke op zijn beurt weer een remaster was van de originele games. De originele versie kende technisch nog wat beperkingen (30 fps op de PlayStation 4) en we konden pas volledig gebruik maken van het technisch potentieel van de game op de PlayStation 5. Hier kregen we de mogelijkheid om te kiezen uit diverse grafische opties. Met de komst van de PC poort krijgen we echter groter aantal opties waarbij je gebruik kunt maken van de kracht van de hardware componenten die je in je systeem hebt zitten. Wie een absoluut monster van een PC heeft kan de Legacy of Thieves Collection namelijk volledig in 4K spelen met betere grafische opties waardoor het er beter uitziet dan de PS5 versie. Maar ook diegene die geen monster PC hebben staan hoeven niet te treuren, want zelfs zonder alle grafische toeters en bellen aan, ziet het spel er nog steeds schitterend uit.

Hoewel je aardig wat grafische opties hebt in deze collectie kun je merken dat de belichting en de schaduwen in deze PC uitgave weer net wat verfijnder zijn dan de PlayStation 5-versie. Ook merkte ik op dat de particle effects een stuk mooier en meer aanwezig zijn. Hoewel je op het eerste oog weinig verschil ziet met de PS5-versie, is het meest opvallende eigenlijk de performance en de hogere frames per seconde. Toch vind ik het jammer dat deze remaster nog steeds geen Ray-Tracing kent, want dat had de game hier en daar toch een stuk mooier gemaakt.

Lekker breed

Het fijne van de grote hoeveelheid grafische opties is dat je kan instellen welke framerate de Legacy of Thieves Collection moet proberen te halen. Ook heb je de keuze uit diverse geavanceerde kwaliteitsopties, naargelang je de performance of visuals wil boosten, zoals AMD FSR 2.0 of NVIDIA DLSS of DLAA. Ik moet wel opmerken dat als je echt optimaal van de grafische opties van deze collectie wilt genieten je een aardige PC moet hebben. Een andere toffe extra is dat deze PC poort ook brede monitoren ondersteund en dus een keur aan diverse resoluties kent. Zelf heb ik de game gespeeld op de Samsung Odyssey G9, een monitor met een aspect ratio van 32:9, en ik moet zeggen dat dit wel voor een hele intense ervaring zorgt.

Legacy of Thieves Collection kan gespeeld worden met keyboard en muis, maar ik raad aan om de game te spelen met een controller. Tof is dat je de game dus ook met een Xbox-controller kunt spelen, maar als je de volledige ervaring wilt hebben kun je ook een DualSense aansluiten op je PC (al moet dit wel bedraad zijn). Hierdoor kun je alsnog gebruik maken van de haptic feedback en de adaptive triggers. Dit zorgt allemaal voor extra immersie, het voelt fijner en ook nog net wat vertrouwder aan.

Hoewel ik de oorspronkelijke PlayStation 5 heruitgave toch een beetje dubieus vond, is Uncharted: Legacy of Thieves Collection op de PC toch beter te rechtvaardigen. Lange tijd waren deze games exclusief speelbaar op PlayStation-consoles en nu is er een tijd aangebroken dat de groep gamers die deze games kunnen spelen een stuk groter geworden. De collectie zelf is een solide remaster van twee geweldige games die elk zichzelf respecterende gamer gespeeld moet hebben. Het is wel jammer dat de originele Uncharted-trilogie niet in deze collectie is opgenomen, want het zou tof geweest zijn om Uncharted 1 tot en met 3 op de PC te spelen. Tevens is het jammer dat in de PC-versie ook de multiplayer-modus ontbreekt, want deze zorgde voor het nodige spelplezier nadat je Uncharted 4 had uitgespeeld en was een welkome toevoeging geweest op de PC.

Al met al is Uncharted: Legacy of Thieves Collection zeker de moeite waard voor PC-gamers die Uncharted 4 en The Lost Legacy nog nooit gespeeld hebben.

PC gamers kunnen nu ook twee top-games spelen
Grafisch ziet het er goed uit