DreamWorks All-Star Kart Racing | REVIEW

Degelijke kartracer met voldoende charisma

3 november 2023
Mindscape
GameMill Entertainment
PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X | S, Nintendo Switch, PC
75

Kartracing is een genre wat gedomineerd wordt door Nintendo’s Mario Kart, en uiteraard zijn er diverse ontwikkelaars die een poging doen om de kart kroon te stelen van de besnorde loodgieter en zijn vriendjes. Toch valt dit vaak vies tegen, want Nintendo heeft de al decennia lang de perfecte balans weten te vinden om kart racing leuk te houden. Mindscape probeert dan ook een gooi naar de kroon te doen met de game DreamWorks All-Star Kart Racing. Of het ze is gelukt om een gelijkwaardige ervaring neer te zetten, lees je in de onderstaande review.

Karten met koddige personages is iets wat altijd leuk blijft, en de afgelopen jaren zijn er diverse ontwikkelaars geweest die hun welbekende personages hebben laten racen. Sonic, Crash Bandicoot, de personages uit Little Big Planet en in een ver verleden heeft zelfs de cast van Mortal Kombat zich in de kleine kartjes gewaagd. Het ene project was succesvoller dan het andere, en er zitten dan ook veel misbaksels tussen. Ontwikkelaar GameMill Entertainment heeft van Mindscape dan ook opdracht gekregen om een kartracer te maken met in de hoofdrol diverse personages uit het DreamWorks-universum. De ontwikkelaar is geen vreemde met dit soort games, en heeft voor Nickelodeon al een Super Smash-kloon en diverse kartracers mogen maken, en met een redelijke succes ook. Deze games waren namelijk erg leuk om te spelen, en het was dan ook een goede keuze om de ontwikkelaar op dit project te zetten.

Niet veel goeds?

Je zou het ergste kunnen verwachten als je DreamWorks All-Star Kart Racing voor het eerst start. De game begint met een tutorial waarin Shrek en Donkey je de fijne kneepjes van het vak proberen te leren. Ondanks dat Shrek wordt ingesproken door de slechtst denkbare Mike Myers-imitator, is de Eddie Murphy-imitator iets draaglijker, maar toch: het lijkt niet veel goeds te beloven voor wat er komen gaat in de game.

Maar dit veranderd ineens heel snel als je eenmaal de tutorial hebt afgerond, want uiteindelijk krijg je gameplay technisch een hele degelijke game voorgeschoteld. DreamWorks All-Star Kart Racing kent dan ook een grote hoeveelheid content, waaronder twintig racers afkomstig uit bekende Dreamworks-films zoals Trolls, Madagascar en de eerder genoemde Shrek, samen met twintig banen die gebaseerd zijn op enkele van de bekendste films van de studio. Je beschikt ook over alle gebruikelijke spelmodi die je van een kartracer mag verwachten, zoals diverse cups en time-trials en verschillende moeilijkheidsgraden, waardoor het je aan niets ontbreekt in deze game.

Degelijk!

Het belangrijkste aspect is natuurlijk de gameplay, en deze is behoorlijk degelijk te noemen. De auto’s rijden goed, en de game maakt goed onderscheid tussen de verschillende gewichtsklassen en vaardigheden van de personages, en biedt je ook voldoende opties om de verschillende auto’s aan te passen. Op eenzelfde manier zijn de tracks ook lekker gevarieerd, elk met zijn eigen unieke thema, sfeer en geheimen om te ontdekken. Ze zien er ook verrassend mooi uit, en je kunt zien dat er behoorlijk wat zorg is besteed aan de ontwikkeling en het visuele ontwerp van de game.

De enige plek waar DreamWorks All-Star Kart Racing een beetje achterblijft zijn de power-ups die er te vinden zijn. Geen van deze lijken echt effectief en in feite zijn ze allemaal een beetje nutteloos. Zo zijn er overal een flinke hoeveelheid snelheidsboosts te vinden, maar er is hier nog steeds niets dat ook maar in de verste verte zo goed of vernuftig is als bijvoorbeeld een rode– of zelfs groene Koopa-shell uit Mario Kart.

Die stemmen…

Op grafisch vlak ziet DreamWorks All-Star Kart Racing er erg goed uit. De verschillende personages zien er lekker gedetailleerd uit, de animaties zijn erg goed gedaan, de banen zijn lekker kleurrijk en de performance is ook erg stabiel. De soundtrack bestaat uit leuke vrolijke deuntjes die in je kop blijven hangen en versterkt de sfeer verder. Het is alleen jammer dat er geen gebruik is gemaakt van de echte stemmen van de personages, zoals ik al eerder zei met Shrek. Dit doet een beetje afbreuk aan de algehele ervaring, die over het algemeen erg vermakelijk is.

Met DreamWorks All-Star Kart Racing leveren GameMill en Mindscape een degelijke en leuke kartracer op de markt. Hoewel de personages van DreamWorks tot de verbeelding spreken en elk hun eigen charmes kent, laat het je Mario Kart niet vergeten. Toch, als je de game een kans geeft, is er voldoende plezier te beleven voor zowel jong als oud!

Charismatische personages
Ziet er goed uit en racet lekker weg
Grote hoeveelheid aan content