Final Fantasy VII Remake Intergrade (PC) | REVIEW

Port met een pittig prijskaartje...

Er was ooit een tijd dat PC-versies van Japanse games echt ronduit verschrikkelijk waren… Maar de afgelopen jaren hebben Japanse uitgevers meer aandacht besteed aan hun games op dit platform. Hoewel deze versies niet altijd even goed geoptimaliseerd zijn, speelt het wel allemaal lekker weg. Games zoals Monster Hunter World en Final Fantasy XV zijn geweldige voorbeelden van titels die veel beter werken op PC dan de console variant. De dagen van games zoals Dark Souls, die PC-gebruikers verafschuwde met lage resoluties en gelockte frame rate snelheden, zijn grotendeels voorbij.

Voor de volledige review van verwijs ik je door naar de PlayStation 4 en PlayStation 5-review van de game. Hierin gaan wij dieper in op de content van de volledige game. In deze review zullen wij het dan ook voornamelijk hebben over de prestaties van de PC-versie.

Aardig, maar niet meer dan dat

Hoewel Final Fantasy VII Remake Intergrade in de eerste instantie goed aanvoelt op de PC, is de game niet helemaal geoptimaliseerd voor dit platform. Mocht je als PC gamer dan ook hebben gewacht om deze game te spelen omdat je geen PS4 of PS5 hebt, dan krijg je een redelijke versie van de console-ervaring, maar verder dan dat gaat het niet.

Laat ik beginnen met het goede nieuws. In tegenstelling tot sommige recente PlayStation naar PC porten, voelt Final Fantasy VII Remake vanuit prestatieoogpunt goed geoptimaliseerd voor de PC. Ik heb de game getest op mijn eigen gaminglaptop met een Intel Core i7-9570H-processor, een Nvidia RTX 2070 GPU en 16 GB RAM, en ik had geen enkel probleem om de game op 1440p en 60 frames te spelen op high-settings. Hoewel dit verrassend klinkt, hoeft dit het niet perse te zijn. Final Fantasy VII Remake is op visueel vlak een verbazingwekkend mooie game, maar de lineaire en gesloten gameplay zorgen ervoor dat de game niet veel van je hardware vraagt. Daarnaast is de game gebouwd rondom consolehardware uit 2013, dus zelfs oudere systemen zullen de game redelijk moeten draaien.

Teleurstellend

Wat ik wel teleurstellend vond is dat je niet veel betere prestaties uit een veel betere PC kan krijgen. De PC versie van Final Fantasy VII Remake heeft namelijk bar weinig grafische opties en je kunt alleen kiezen tussen vaste framerate-caps. Zo kun je de game instellen op 30-, 60-, 90- of zelfs 120 fps en niet zozeer uit resoluties waarin je de game kunt spelen. Zo heb ik geprobeerd de game in de 90 fps modi te spelen om te zien hoe alles draait, en wat mij opviel is dat de beeldkwaliteit veel vager was. Het lijkt er dus op dat Square Enix heeft gekozen voor een dynamische resolutie-schaling om de bepaalde frames te behalen.

Je zou dan ook denken dat betere PC’s het spel dan met 120 fps op een hogere resolutie moeten kunnen afspelen, maar in de werkelijkheid gebeurt dit dus niet, want de game gaat er niet beter uitzien hierdoor. Een optie om zelf de resolutie vast te zetten was dan ook een welkome optie geweest. Daarnaast zijn dus de grafische opties behoorlijk karig, en afgezien van de basisuitvoerresolutie (die dus door de gekozen fps dynamisch in zal schakelen) en sommige HDR-instellingen, zijn de enige andere opties die je hebt een lage en hoge textuurresolutie, lage en hoge schaduwresolutie en de mogelijkheid om het aantal zichtbare personages op het scherm te beperken van een tot tien. De game kent op PC geen support voor Ultra Wide-monitoren, al is dat wel te begrijpen. Hiervoor hadden ze veel aspecten van de game opnieuw moeten ontwikkelen, aangezien de game stuitert tussen FMV’s en realtime actie. Toch is het wel jammer dat Square Enix hier niets mee heeft gedaan, helemaal gezien het pittige prijskaartje van 80 euro die je voor deze PC-versie neer moet leggen…

Waar de PlayStation 4 op momenten nogal een lage textuurresolutie kende, werd dit in de PS5 release van Intergrade flink verbeterd. Toch zal je op de PC nog steeds vreemde wazige texturen op je scherm zien. Het belangrijkste dat ik kan bevestigen is dat de slaapkamerdeur van Cloud er niet langer uitziet alsof deze uit een N64-game komt, hoewel de gootsteen in het appartement er nog steeds opvallend blokkerig uitziet.

Conclusie

Puntje bij paaltje is deze PC-port een aardige overzetting van de originele PlayStation game, en het is aardig geoptimaliseerd om je dezelfde ervaring te brengen. Het is daarentegen op geen enkele manier een showcase voor het PC platform. De PC-versie is een simpele port met weinige grafische opties die op zowel low- als high end systemen kan draaien. Mocht je Final Fantasy VII Remake nog niet gespeeld hebben, en alleen de beschikking hebben over een PC, dan kun je deze port met een gerust hart spelen. Toch moet ik zeggen dat het prijskaartje van 80 euro naar mijn mening iets teveel van het goede is. Mijn advies is dan ook om te wachten totdat Final Fantasy VII Remake Intergrade in de aanbieding komt in de Epic Games Store.

Final Fantasy VII Remake Intergrade (PC) | REVIEW
HOT!
Blijft een geweldige remake
Shitload aan content
NOT!
Weinig grafische opties
Niet mooier dan de PS5 versie van de game
Pittig prijskaartje
65
SCORE

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x
()
x