Jagged Alliance: Rage | REVIEW

We schrijven het jaar 1995, het jaar dat Jagged Alliance het levenslicht zag. Een tactische turn- based rpg game ontwikkeld voor MS-DOS. Een ijzersterke game dat kon rekenen op zeer positieve recensies en daarnaast ook nog eens zeer goed verkocht werd. Een jaar later kwam er een soort van uitbreiding uit in de vorm van Jagged Alliance: Deadly Games dat ook prima werd ontvangen en verkocht. Een echt vervolg kwam er in 1999 met Jagged Alliance 2 voor Windows en je raad het al, ook dit deeltje kon rekenen op sterke recensies en ging als warme broodjes over de toonbank. Maar toen ging het mis, Jagged Alliance 3 is er nooit gekomen en de licentie voor Jagged Alliance zweefde vaak tussen verschillende uitgevers. Maar op het randje van 2018 krijgen we dan toch eindelijk een nieuw en volwaardig deel in de Jagged Alliance serie, met de subtitel Rage. De vraag is echter of dit deeltje kan tippen aan de eerste twee delen, of word het juist een ragequit en mogen we deze game snel vergeten?

Jagged Alliance: Rage speelt zich twintig jaar na het eerste deel af en is ontwikkeld door Cliffhanger Productions en uitgegeven door HandyGames. Een groep huurlingen wordt uitgezonden naar een tropisch eiland om iemand te gaan redden, maar het hele eiland zit vol met slechteriken die experimenten uitvoeren op de lokale bevolking. Veel spannender kan ik het verhaal van Jagged Alliance: Rage niet maken. Je begint door twee van de zes beschikbare huurlingen te kiezen, elk met hun eigen sterke en minder sterke punten. Ik ging op avontuur met Dr. Q, een melee specialist en Vicky, die blijkbaar goed met messen kan gooien. Dr Q zijn zwakte is dan weer dat hij niet zo goed overweg kan met vuurwapens, en Vicky is claustrofobisch.

Tactisch verstoppertje spelen

Sinds een paar jaar zien we langzaam aan de terugkeer van de tactische turn-based rpg games, denk bijvoorbeeld aan XCOM, XCOM 2 en het recent verschenen Mutant Year Zero: Road to Eden. Net zoals in de zojuist genoemde games zal je in Jagged Alliance: Rage ook tactisch te werk moeten gaan. Al is het uiteraard ook mogelijk om de confrontatie vol aan te gaan, maar zorg dan wel voor genoeg munitie. Het gebruik van stealth werkt meestal dan ook het beste wil je ongeschonden uit de strijd komen. Aan het begin van je beurt krijgen beide huurlingen 12 Action Points om te spenderen, en uiteraard kost elke actie een x-aantal Action Points. Je hebt de keuze om normaal over het veld te lopen of om te sluipen. Normaal lopen houd in dat je verder komt, maar wel geluid maakt tijdens het lopen. Door te sluipen maak je geen geluid maar zodoende kan je minder ver komen. Tevens kun je jezelf verstoppen in bijvoorbeeld hoog gras of schuilen achter muurtjes, hekjes of andere voorwerpen. Dit alles houdt in dat je dus goed moet plannen wat je wilt gaat doen in een beurt.

Wat totaal niet meewerkt is dat Jagged Alliance: Rage een verborgen spelmechaniek in zich heeft. De vijanden hebben vaak kleding aan in dezelfde kleur als de plek waar ze staan, en met dezelfde kleur bedoel ik ook exact dezelfde kleur, wat inhoud dat je al snel het idee hebt dat je meer “Where Is Waldo” zit te spelen. Zodra de vijanden eenmaal gaan bewegen krijg je dan ook te zien waar ze heen gaan, maar als ze niet bewegen dan zie je ze dus niet. Dit resulteerde dat ik met mijn Action Points op een gegeven moment mooi sluipend het bosje kon bereiken, waar ik in de beurt van de vijand ineens opmerkte dat ik met mijn neus zo in de anus van de vijand gekropen was.

Always Ready

Jagged Alliance: Rage beschikt over een volledige voice cast, of beter gezegd er zijn stemmen ingesproken. Als je je personage selecteert tijdens het spelen dan zal hij of zij wat zeggen, een soort van krachtterm zodat je weet dat hij of zij er klaar voor is. In het geval van Vicky is ze er óf helemaal klaar voor (I was born ready, always ready) of totaal niet (What’s happening), en meer heeft ze niet. Dit word na ongeveer 10 minuten al behoorlijk irritant, ook vanwege het feit dat de personages wel heel stereotype zijn ingesproken (of moet ik tegenwoordig racistisch zeggen).

Wat ook niet meehelpt is dat de game gewoon lelijk is. Ze hebben het geprobeerd te verbloemen door er een cel-shaded stijltje tegen aan te gooien, maar daar kijk je zo doorheen. En dan moet ik het ook echt even hebben over de kleur rood. Het startmenu is er al mee overgoten en dat doet pijn aan je ogen, maar dat is nog niet alles. De game beschikt over een dag en nacht systeem, wat een tactisch voordeel heeft als je een map in het donker van de nacht speelt, maar zodra je in game aankomt bij zonsopgang dan krijg je haast die zelfde rode kleur van het begin scherm als kleurfilter over je scherm. Ik kijk nog liever een uur lang in de zon!

Is er dan niks positiefs

Je zult je nu vast afvragen of er ook nog iets positiefs te vertellen is over Jagged Alliance: Rage, en het antwoord is: Nee, niet echt. De gameplay werkt, maar kent daarnaast de nodige haperingen qua camera. De AI is bedroevend slecht, en op sommige moment behoorlijk oneerlijk. Eenmaal een vijand afgemaakt te hebben in het hoge gras, en die zelfde vijand vervolgens willen looten, is een pijnlijke bezigheid aangezien de cursor nooit precies doet wat jij wilt. Nee, wat dat betreft valt er weinig positiefs te vertellen over Jagged Alliance: Rage. Zelfs de humor die in de game zit is zo clichématig dat je het allemaal al duizend keer gehoord hebt, en waarschijnlijk zelfs al duizend keer beter gehoord hebt.

Ooh wacht, ik heb misschien toch nog een pluspunt gevonden. Jagged Alliance: Rage ligt namelijk voor een zacht prijsje in de winkel. Al kun je dan beter XCOM 2 kopen, die is namelijk nog goedkoper maar vooral stukken beter.

Doe jezelf een plezier en laat deze titel aan je voorbij gaan. De game kent een slecht clichématig verhaal met dito humor. De voice-acting is zo slecht dat je beter het geluid uit kunt zetten en zelf de stemmetjes kunt doen in je woonkamer. Daarnaast is de overal presentatie ronduit slecht uitgewerkt. Ik had echt gehoopt op de terugkeer van Jagged Alliance, maar helaas het mag niet zo zijn… De Rage in de titel slaat volkomen op jou als speler, die veelvuldig Rage zal gaan voelen tijdens het spelen van deze Jagged Alliance. Je bent gewaarschuwd!

40
Lezer beoordeling1 Stem
45