Overwatch 2 | REVIEW

Bevindt zich op een rare plek

4 oktober 2022
Activision Blizzard
Blizzard
75

Ik herinner me nog de oude dagen van Overwatch. De tijd dat Mercy nog massaal een heel team kon resurrecten en toen Symmetra nog schilden uitdeelde aan haar teamgenoten. Overwatch is, sinds zijn release in 2016, veel veranderd en ik ben trots om te mogen zeggen dat ik er bij geweest ben om dit allemaal mee te maken. Nu maak ik mezelf op voor de grootste verandering die de game tot nu toe heeft geïntroduceerd, namelijk het vervolg: Overwatch 2 .

In plaats van een traditioneel vervolg, is Overwatch 2 in wezen een verplichte update van de originele game, die het origineel geheel vervangt. Dit is even heel andere koek dan andere videogame releases die ik ooit heb mee mogen maken, en ondanks dit vervolg heb ik nog steeds enkele zorgen. Overwatch is een van mijn favoriete games welke ik kapot gespeeld heb, en het is een van de weinig games die ik nog steeds regelmatig speel met vrienden. Hoewel ik erg enthousiast zou kunnen zijn over dit nieuwe deel, merk ik dat ik toch een beetje rouw om het verlies van het origineel.

Rare plekjes

Momenteel bevindt Overwatch 2 zich op een rare plek. Je herkent de personages en de maps, en in grote lijnen is het kernidee nog steeds aanwezig. Toch voelt het op de een of andere manier nog steeds erg vreemd aan, en dat hoeft op zich niet per se slecht te zijn. Met een vervolg verwacht je natuurlijk ook wel dat bepaalde zaken anders aanvoelen en veranderd zijn, maar de angst zit er natuurlijk in of dat deze veranderingen niet te ver doorslaan waardoor de funfactor niet meer aanwezig is. Ik wil hiermee niet zeggen dat Overwatch de perfecte game was, want het kende natuurlijk ook zijn eigen fouten. Toch wist het bij zijn release in 2016 volledig nieuw en uniek aan te voelen. Met de komst van Overwatch 2 verwacht je dit gevoel opnieuw te krijgen, maar helaas is dit niet het geval. Gelukkig is de funfactor wel overeind gebleven, maar door lees je dadelijk meer over. Hoewel de game nu volledig gratis te spelen is, heeft Blizzard gekozen voor een Battle Pass structuur. Hiermee wordt je op aggressieve wijze geconfronteerd om toch maar te betalen voor een aantal dingen, waardoor Overwatch 2 minder als een game aanvoelt en juist meer als een product.

Battle Pass

Waar je in het origineel nog lootboxes kon verdienen en kopen, maakt dit in Overwatch 2 dus plaats voor een Battle Pass. Hoewel dit systeem iets meer gewaardeerd wordt, voelt het toch net zo roofzuchtig aan. Het Battle Pass-systeem van Overwatch 2 lijkt dan ook veel op dat van andere games, en heb je de keuze uit de gratis Battle Pass of de Premium Pass. De laatste kun je voor tien euro aanschaffen. Met beide Passes krijg je toegang tot een shitload aan cosmetische items. Wanneer er echter nieuwe heroes aan de game worden toegevoegd, kunnen deze worden ontgrendeld via de Battle Pass als je level 55 behaald (er zijn in totaal 80 levels). Het punt is dat diegenen die betalen voor de Premium Pass die held onmiddellijk al vrijspelen. In een spel waar “counter-picking” altijd al een kernprincipe is geweest, lijken Premium Pass-spelers een duidelijk voordeel te hebben in de game door gelijk toegang te hebben tot bepaalde heroes, terwijl andere (beginnende) spelers dat niet hebben. Ik zal niet zeggen dat Overwatch 2 hierdoor Pay-to-Win is geworden, maar je merkt wel op dat de balans verschoven is in vergelijking met het origineel.

Het op deze manier introduceren van nieuwe personages is een goed voorbeeld van het inspelen op de angst om iets mis te lopen. Hierdoor voelen gamers zich meer verplicht om toch maar even de Premium Pass aan te schaffen om toch die ene hero vrij te spelen, waardoor het stiekem toch een beetje het verslavende karakter krijgt als het kopen en openen van loot boxes. Deze nieuwe heroes verdwijnen niet en zullen in ieder geval later beschikbaar komen in de in-game winkel of vrij te spelen zijn via unieke challenges wanneer een seizoen voorbij is.

Nog meer Battle Pass

Normaal gesproken besteed ik niet zoveel tijd aan het nadenken over Battle Passes in games, maar in Overwatch 2 voelt het voor mij toch anders. Omdat de eerste game een heel ander systeem had, lijkt het genereren van inkomsten nu veel meer merkbaar. Nu moet je veel meer grinden en meer uren spelen om bepaalde zaken vrij te spelen. Met loot boxes laat je misschien meer over aan het toeval, maar je kreeg elke keer wel gegarandeerd vier items, terwijl de Battle Pass er je één per level geeft. De focus ligt nu dus meer op het kopen van items uit de in-game store met premium Overwatch coins. Ik weet nog niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Met alle games die tegenwoordig strijden om je constante aandacht, en dan voornamelijk geld, raak ik een beetje uitgeput. Het lijkt soms net of mijn favoriete hobby meer begint aan te voelen als werk…

Ondanks mijn slechte eerste indruk met dit nieuwe systeem ben ik niet helemaal teleurgesteld in Overwatch 2. Op het eerste oog ademt de game de juiste sfeer uit. De sterke art direction en karakterontwerpen van de franchise zijn nog altijd ongelooflijk te noemen en de graphics zijn ook echt goed ge-update. In dat opzicht voelt Overwatch 2 dan ook aan als een waardig vervolg. Alle heroes uit het origineel maken hun rentree en een aantal zijn zelfs herwerkt en opnieuw in evenwicht gebracht. De nieuwe heroes die Overwatch 2 kent zijn daarnaast ook weer uniek en bijzonder interessant te noemen.

Intenser en sneller

De kerngameplay is in hele grote lijnen hetzelfde gebleven, maar teams zijn terug gebracht van 6v6 naar 5v5. Waar je in het origineel nog twee tanks in je team had is het in dit tweede deel teruggebracht naar één tank. Hierdoor voelen de potjes in Overwatch 2 echt heel anders aan dan het origineel. Gevechten zijn sneller en intenser, en het lijkt of je minder afhankelijk bent van je team om samen te werken. Elk tankkarakter heeft een soort buff of aanpassing gekregen. Personages zoals Reinhardt en Winston kunnen nu meer schade aanrichten van een afstand, terwijl andere personages ook veranderingen hebben ondergaan, zoals de verbeterde mobiliteit van Bastion en het vermogen van Doomfist om schade effectiever op te vangen in zijn nieuwe tankrol. Hierdoor is er meer een constant evenwicht gekomen tussen verdedigend en agressief spelen.

De beslissing om over te schakelen naar 5v5-gevechten voelt trouwens passend als noodzakelijk aan naarmate je meer tijd aan het spel besteedt. Dankzij nieuwe gameplay-aanpassingen, responsieve bedieningselementen en de verbeterde gebruikersinterface voelt Overwatch 2 best goed aan. Krachtigere tanks en meer mogelijkheden om betekenisvolle schade aan te richten, helpen spelers vaker een gevoel van voldoening te geven dan dat de originele Overwatch ooit deed, zelfs wanneer je een match verliest. Het speelt allemaal soepeler en vloeiender weg dan het origineel en dat heeft het ontwikkelteam van Overwatch 2 dan ook goed gedaan. Ook kent de game een verbeterde matchmaking-systeem, waardoor je geen half uur meer hoeft te wachten om een passende match te vinden.

More content please

Overwatch 2 kent ook een aantal spelmodi, waaronder Arcade, welke je een verscheidenheid aan user generated content biedt. Het nieuwe speltype Push geeft je de opdracht om een ​​grote robot met twee pedalen te begeleiden die alleen beweegt als er één team omheen staat. De nieuwe Push-maps zijn gevuld met verschillende paden die leuk zijn om te verkennen en onder de knie te krijgen om zo de snelste manier te bedenken om terug te keren naar de actie. Elke map zit trouwens tjokvol geheimen en verwijzingen naar de echte locatie waarop deze gebaseerd is. Blizzard belooft trouwens dat Overwatch 2 zal worden voorzien van de nodige updates waardoor er steeds meer content voor de game verschijnt.

Zo zal er tijdens Overwatch ’s Seasonal Archive-event een voorproefje komen van hoe PvE Co-Op eruit komt te zien in Overwatch 2. Voor deze mode heeft Blizzard blijkbaar meer tijd nodig om deze af te krijgen, wat wel een beetje jammer is. Op dit moment voelt het alsof Blizzard ons het absolute minimum voorschotelt wat we nodig hebben om te blijven genieten van Overwatch. Naarmate de tijd vordert zullen er meer maps en heroes worden toegevoegd aan de game. Ondanks de visuele upgrade en de veranderingen in de kerngameplay voelt Overwatch 2 nog niet echt aan als een volledig vervolg, maar meer als een forse update. Als Blizzard nu zestig euro had gevraagd voor wat Overwatch 2 nu is, zouden gamers teleurgesteld zijn. Het is dan misschien maar goed dat ze voor het Free-to-Play model hebben gekozen.

Overwatch 2 vervangt zijn voorganger met een vergelijkbare, maar toch andere ervaring. Toch weet ik niet wat de toekomst gaat brengen met deze titel en voelt het een beetje onzeker aan. Hoewel de game gratis te spelen is, lijkt het erop dat de franchise op weg is naar een agressievere structuur voor het genereren van inkomsten, met weinig om zich te onderscheiden van elke andere live-servicegame. Daarnaast valt de nieuwe content ook nog een beetje tegen, maar het voelt gewoon nog niet compleet aan. Daarnaast is het wel een uitstekende game voor nieuwe spelers om te zien wat Overwatch nou zo leuk en charmant maakt. Toch zullen ervaren spelers misschien wachten tot Overwatch 2 wat completer aanvoelt.

Overwatch 2 | REVIEW
Kernconcept blijft leuk en verslavend
Visuele upgrade is goed gelukt