PC eisen voor de retail versie van Oculus Rift

Tijdje geleden hebben wij  het nieuws kunnen delen dat er een consumenten versie van de Oculus op de markt zou komen. Details bleven uit maar nu meer erover. 

Nou weet iedereen wel een beetje dat jij niet met een gammele brokken PC aan kan komen kakken voor de Oculus. Toch waren de eisen niet bekend gemaakt, tot nu. Op de blog site van Oculus kan jij de exacte specs bekijken. Daarbij dus slecht nieuws voor laptops.

Hier een opsomming:

  • Nvidia GTX 970 / AMD 290 een equivalent daarvan of groter
  • Intel i5-4590 een equivalent daarvan or groter
  • 8 GB+ RAM
  • Compatible HDMI 1.3 video output
  • 2x USB 3.0 ports
  • Windows 7 SP1 of nieuwer

Je zal dus waarschijnlijk moeten upgraden. De GTX 970 heeft een prijs van ongeveer 200,- a 300,- Euro. De intel i5-4590 kost rond de 200,- Euro.

Mother-of-god-meme

Oculus willen de bezitters de beste ervaring meegeven. Wel is er gezegd dat de specs niet gaan veranderen. Dus als je nu upgrade zit je voor jaren lang goed. Voor de laptops is het wat minder. Je hebt een GPU nodig met een HDMI 1.3 output die runt op 297 MHz via een directe output. Voor mensen die een beetje thuis zijn met PC’s en laptops weten dus dat laptops niet echt opgewassen zijn ervoor. Meeste GPU laptops hebben hun ‘external output’ verbonden met hardware en software systemen die Oculus niet support.

Maar waarom in de neuk moet je PC zo sterk zijn? Een typische game die 1080p draait op 60Hz heeft 240 miljoen shaded pixels per seconde. De Ouclus draait op 2160 x 2100 en op 90 Hz en consumeert zo’n 233 miljoen pixels per seconde.

Dat allemaal gezegd te hebben, begin alvast te sparen en te upgraden mochten jullie de Oculus willen spelen. Hier even een filmpje om het luchtig te houden.

[av_video src=’https://www.youtube.com/watch?v=cML814JD09g’ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]

Ook interessant
PSVR adapter voor PlayStation 5 nu gratis aan te vragen
NL / EN