Unravel Two | REVIEW

Dit jaar werden de E3 persconferenties afgetrapt door niemand minder dan EA Games, die vooral bekend staat om zijn titels als FIFA en Battlefield. Het was dan ook een grote verrassing toen developer Coldwood Interactive op het podium verscheen en Unravel Two aankondigde. Een nog veel grotere verrassing was dat de game al klaar was en na de aankondiging meteen te downloaden was.

Unravel Two is de opvolger van het schitterende Unravel uit 2016, een 2D puzzel/platform game waar je puzzeltjes op moet lossen als Yarny, een rood wollen poppetje. Unravel Two wijkt hierin niet ver af van het eerste deel, je speelt nog steeds  als een slappe pop en lost nog steeds puzzels op. Echter ben je deze keer je spark verloren en ga je hier naar op zoek in de story-mode. Het grote verschil bij deel twee is dat er nu een tweede character bij is gekomen, een blauwe goedzak die hetzelfde doel voor ogen heeft als jij, zodat je samen op zoek kan gaan.

Samen klungelen

Allemaal leuk en aardig dat je rode treksok een blauw lotgenootje heeft gevonden om mee te spelen, het is nog vele male mooier dat er nu een couch co-op functie in de game zit! Je hoort het goed, je kan een vriend uitnodigen om met je backup fapsok te komen spelen. De co-op speelt zich ook op één scherm af, geen split screen praktijken, wat zorgt voor een erg soepele ervaring. Mocht je liever in privé sferen met je sokken daten is dat ook geen probleem, wanneer het in de game nodig is kun je met één druk op de knop van character wisselen en verder spelen. Zo moet je bepaalde puzzels oplossen door de twee characters op verschillende plekken neer te zetten.

Op momenten waar de game meer richting een platformer trekt is het fijner om je sokken bij elkaar te hebben. Wanneer je de knop voor het wisselen van character ingedrukt houdt plakken je wollen spunk-zakken op magische wijze aan elkaar vast. Hoewel de singleplayer erg fijn speelt, komt de gameplay toch pas echt tot z’n recht tijdens de co-op. Niet alleen omdat het leuker is om samen je grijze dop te masseren, maar ook omdat het veel soepeler loopt. Waar je in je eentje nog wel eens aan het hannesen bent met welk poppetje ook alweer welke stap nu moest doen, doe je bij de co-op deze stappen vaak tegelijk. Je zult ook merken dat je samen een stuk sneller door de story heen gaat.

Ontrafel het verhaal

De story telt zeven chapters, elk met een eigen thema. Elk level ziet er echt schitterend uit, met de laatste twee missies als visuele hoogtepuntjes. Elk level begint met wat simpele puzzeltjes die moeilijker worden naarmate je verder komt. Deze bouwen vaak op naar een grote puzzel met vele stappen, of naar een wilde achtervolging waarbij je zo snel mogelijk van links naar rechts van het level moet komen. Zijn de puzzeltjes en de platform elementen niet verslavend genoeg, dan zorgen de sfeer en de graphics van game er wel voor dat je verder wil spelen. De game ziet er schitterend uit en heeft een uniek sfeertje. Kleine details zoals bijv. de zonnestralen die door de bladeren van de bomen schijnen zorgen voor een levende omgeving. Het verhaal in Unravel Two is helaas niet altijd even duidelijk, maar het is zeker niet slecht te noemen.  In totaal ben je ongeveer vier uur bezig met het halen van de story, maar voor de mensen die er niet genoeg van kunnen krijgen heeft elk level nog een challenge area erbij. In deze areas zijn extreem uitdagende puzzels te vinden, gebaseerd op de levels uit de story. Hier onderscheiden de mannen zich van de jongetjes. Dit zijn puzzels die niet zomaar opgelost worden en waar flink over na gedacht moet worden. In tegenstelling tot de story, waar de puzzels toch een piecie uitdaging missen, zul je hier wel even vast zitten.

Coldwood Interactive heeft met Unravel Two een meer dan waardig tweede avontuur voor Yarny neergezet welke het €20,- prijskaartje rechtvaardigt. De puzzels zijn en blijven interessant, grafisch is de game erg gelikt en de story heeft een mooi, symbolisch, verhaal. Daarnaast hebben ze de optie toegevoegd om dit avontuur samen op de bank te kunnen spelen, iets wat erg welkom is in deze tijd van online co-op only. Yarny heeft er met Unravel Two niet de liefde van één vriend bij gekregen, maar de liefde van de hele game-industrie wat mij betreft. Deze sok is er een die ik nog vele malen zal gaan misbruiken.

85
Lezer beoordeling1 Stem
90