Pokémon Scarlet & Violet | REVIEW

Toffe game, slechte performance

18 november 2022
Game Freak
70

Al ruim 20 jaar is de formule voor Pokémon-games grotendeels hetzelfde gebleven. Hoewel de gameplay in grote lijnen zeker leuk blijft, begint dit ondertussen wel zijn leeftijd te tonen. Pokemon Violet & Scarlet moeten hier verandering in brengen, want de games mengen de oude formule en proberen een nieuwe richting in te gaan. Hoewel beide games weer ongelooflijk leuk zijn, hebben ze ook een keerzijde, en hoe dat zit lees je in de onderstaande review!

Pokémon Violet & Scarlet nemen de oude vertrouwde formule die we al decennia lang kennen, maar toch is de game anders dan dat we gewend zijn. Zo is de herkenbare gameplay hier en daar wat veranderd en dat zorgt voor een fris windje in de franchise. In Violet en Scarlet reizen we naar de nieuwe Paldea-regio, welke losjes gebaseerd lijkt op het Iberisch Schiereiland. Dit komt ook aardig naar voren in hoe de personages in de games praten. Zo zal je af en toe een Spaans woord tussendoor de gesprekken krijgen. Tijdens het verkennen van Paldea kom je uiteraard ook de nodige bekende en nieuwe Pokémon tegen, en als starter Pokémon heb je de keuze uit Quaxyl, Fuecoco of Sprigatito. Je begin keuze maakt in zekere zin weinig uit, want deze Pokémon kom je al vroeg in de game tegen om eventueel te vangen.

Road to Victory

In totaal kennen Scarlet & Violet drie hoofdmissies, waarvan Victory Road wel het meest herkenbaar is voor fans van de franchise. Victory Road is namelijk de reis die je maakt langs alle gyms om te bewijzen dat jij de beste Pokémon-trainer van de wereld bent. Uiteindelijk zijn de andere twee missies een stuk interessanter, zo ga je in Path of Legends op avontuur om de vijf Titan Pokémon te vinden, welke onder mysterieuze omstandigheden in Paldea zijn beland. Ook is daar de Starfall Street, een missie waarbij het de bedoeling is om Team Star het leven zuur te maken. In zekere zin heeft Team Star veel overeenkomsten met het welbekende Team Rocket, al moet ik zeggen dat het achtergrondverhaal net iets anders in elkaar steekt. Elk van deze drie hoofdmissies kennen hun eigen specifieke regio’s en plekken waar je heen moet om verder te kunnen komen, al ben je natuurlijk vrij om zelf de volgorde te kiezen.

Met de genoemde drie hoofdmissies word je vervolgens losgelaten in Paldea en kan je gaan en staan waar je maar wilt. Er is geen vaste volgorde die je aan hoeft te houden, maar het is wel raadzaam om een beetje een patroon te volgen gezien Paldea geen scaling kent. Let dus op dat je niet met jouw Pokémon van level twintig tegenover een tegenstander met Pokémon van in de veertig komen te staan, want die strijdt ga je zeker verliezen.

Paldea is een grote spelwereld, en om meer gemak toe te voegen kom je vroeg in de game een bijzondere Pokémon tegen met de naam Miraidon. Deze Pokémon is verdomt handig, want deze dient gedurende je avontuur als mount, waardoor je sneller door de gebieden kunt trekken. In het begin kan je alleen op Miraidon rijden, maar naarmate je vordert in de game zal deze steeds meer krachten krijgen, waardoor je jezelf nog sneller kunt voortbewegen. Denk hierbij aan hoger springen, vliegen en meer. Er is namelijk ontzettend veel te ontdekken in Paldea en er is dan ook goed nagedacht over het gebruik van Miraidon.

Spelenderwijs

Net als Pokémon Legends: Arceus, zal je in Scarlet & Violet geen random encounters meer tegenkomen. Tijdens je avontuur zie je diverse Pokémon vrolijk in de vrije natuur rondlopen, en deze reageren allemaal anders op jou als je ze tegenkomt. De één zal een agressieve houding aannemen, terwijl een ander keihard zal vluchten. Er zijn zelfs Pokémon die je zien als een speelkameraadje en zullen vrolijk rondjes om jou heen lopen. Het geeft de games ongelooflijk veel karakter en hierdoor lijkt de franchise meer dan ooit werkelijk te leven. In tegenstelling tot Arceus is het allen nu niet meer mogelijk om Pokémon te vangen zonder eerst met ze in gevecht te gaan. Je kan dus niet zomaar een lege Pokéball naar een beestje gooien, en hopen dat je deze gevangen hebt.

Tijdens het grote avontuur in Pokémon Scarlet & Violet, leer je spelenderwijs hoe de nieuwe systemen werken. Echt nieuw is het niet, maar er zijn wel een aantal dingen veranderd. Zo werken de games een stuk intuïtiever en is er afscheid genomen van onnodig omslachtig werkende systemen. Het is dan ook mogelijk om je collectie van Pokémon altijd en overal te kunnen raadplegen, waardoor je ten alle tijden de samenstelling van je team kunt veranderen. Ook is het mogelijk om te fast-travellen naar eerder bezochte Pokécenters en deze doen ook gelijk dienst als winkel waar je broodnodige items en nieuwe attacks kunt vrijspelen voor je Pokémon. Scarlet & Violet zijn in ieder geval een stuk meer gestroomlijnd dan de voorgaande delen.

Terastalawattus??!!

Compleet nieuw in Scarlet & Violet is het laten Terastallizen van je Pokémon. Als trainer kun je namelijk een ‘Tera Orb’ in handen krijgen en hiermee kan je jouw Pokémon laten Terastallizen. Dit houdt in dat Pokémon dankzij speciale kristallen in hun Tera Type kunnen veranderen. In deze vorm zijn ze sterker en hebben ze soms zelfs speciale krachtige aanvallen. Je kunt je Pokémon eens per gevecht laten veranderen in hun Tera Type, en dat kan erg van pas komen bij lastigere gevechten. Bij de Tera-gevechten komen ook wat speciale effecten om de hoek kijken, welke er erg spectaculair uitzien, maar ook erg over-the-top zijn.

De Pokémon met aparte Tera Types tref je meestal aan in zogenoemde Tera Raids, welke je met een groepje andere spelers kunt voltooien. Daarbij mag je zelf weten of je dit met AI-trainers of met echte spelers samen doet. Dit aspect lijkt een beetje op de Raid Battles uit Pokémon Go. Het is een leuke toevoeging, maar speelt niet zozeer een grote rol in de game. Datzelfde geldt voor andere elementen, zoals de mogelijkheid om met ingrediënten eten te maken waarmee jij en je Pokémon sterker worden. Het helpt allemaal wel iets, maar je zal er weinig gebruik van maken aangezien er makkelijkere manieren zijn.

Niet imposant

Hoewel Pokémon Scarlet & Violet hele leuke games zijn, is er weinig tijd besteed om deze op te poetsen. De performance is dan ook bedroevend te noemen, en hoewl het niet onspeelbaar is te noemen, is het wel een ongelooflijk ongepolijste ervaring dat ik er versteld van stond dat ze dit zo uit hebben gebracht. Over het algemeen zijn de graphics niet echt imposant te noemen, en je merkt ook wel dat de Nintendo Switch zijn beste tijd heeft gehad, maar mijn grootste klacht is dat de game absurd schokkerig is en de framerate is behoorlijk inconsistent. Wanneer je ongeveer vijf stappen verwijderd bent van een Pokémon, zie je dat NPC-modellen over vloeien in “low frame”-animaties. Hoewel graphics nooit het sterkste punt is geweest in de Pokémon-franchise. Zowel Sword & Shield als Pokémon Legends: Arceus draaien veel soepeler, ondanks hun eigen gebreken.

Lui ontwikkelwerk

Zoals ik al eerder zei is het makkelijk om de schuld te geven aan de verouderde hardware van de Switch, maar ik denk dat het ook een beetje lui ontwikkelwerk is geweest. Zo kennen Breath of the Wild en Xenoblade Chronicles 3 aanzienlijk betere graphics en performance met complexere modellen en genoeg uitgebreide gameplay-systemen die op de achtergrond werken. Violet & Scarlet hadden duidelijk nog een paar maanden nodig om te fine-tunen, maar kregen dit niet. Wellicht dat de games in de (nabije) toekomst nog wel een performance patch krijgen, maar kijkend naar het verleden is dit ook niet gebeurt met Arceus.

Het is eigenlijk gewoon heel erg jammer, want Violet & Scarlet zijn hierdoor als een hele ruwe diamant, en als deze ruwheid er niet was geweest, zouden dit de beste Pokémon-spellen in lange tijd kunnen zijn. Er zijn een belachelijke hoeveelheid dingen die Scarlet & Violet ontzettend goed doen, maar de negatieve zaken halen wel aardig wat weg bij de leuke spelbeleving.

Over het algemeen zijn Pokémon Scarlet &Violet ontzettend leuke games om te spelen en waar je ook zeker heel lang plezier van zult hebben. De basis voor een extreem sterk en boeiend Pokémon-game is gelegd, maar beide games hadden best nog wel wat extra maandjes van ontwikkeling kunnen gebruiken. Voornamelijk de performance is schrikbarend slecht te noemen, en zelfs die-hard Pokéfans zullen moeite hebben om hun favoriete Pokémon voorbij te zien kruipen met vijf frames per seconde. Al met al zijn Pokémon Violet & Scarlet hele toffe games die je zeker moet spelen, maar de gebreken zorgen er wel voor dat het geen probleemloze spelervaring is.

Pokémon Scarlet & Violet | REVIEW
Leuk avontuur, in een grote open wereld, met drie toffe hoofdmissies
Gameplay is meer gestroomlijnd en hedendaags geworden