ARK: Survival Evolved | REVIEW

Het is al weer een lange tijd geleden dat er een early access game te vinden was op StarGamers, dus laten we terug de prehistorie in duiken met ARK: Survival Evolved. Want laten we eerlijk zijn: wie droomt er nu niet van om op jouw eigen T-Rex te rijden en je vijanden te verslinden tot hapklare brokjes. In ARK komen al jouw kleine jongetjes dromen uit.

maxresdefault (1)

Welkom in de wereld van ARK

Het is zover: je hebt jouw exemplaar van de game bemachtigd en je stapt in de wereld van ARK met niks anders dan een onderbroek en misschien een geïmproviseerde BH natuurlijk. Je kijkt je ogen uit in de prachtige wereld waarin je zojuist bent beland en… hap, slik, weg! Tsja, dat raptortje naast je had honger. Ja, zo snel kan het gaan in ARK. Geloof me, dit spel is niet makkelijk. Sterker nog, dit is zonder meer een van de moeilijkste spellen die ik ooit heb gespeeld!

Voor we gaan beginnen over hoe je dit spel overleeft gaan we eerst eens kijken naar wat dit spel precies is. ARK Survival Evolved is een early access survival game waarin jij deel uitmaakt van een soort experiment. Je spawnt op het strand van een eiland dat bewandeld wordt door dino’s en andere prehistorische dieren zoals de mammoet, de sabeltandtijger, reuzespinnen, wolven en noem maar op. Jouw doel? Zien te overleven, een basis opzetten en zoveel mogelijk dino’s temmen. Ja, je hoort het goed: de dino’s zijn te temmen. Daarover straks meer. Naast het temmen van die dino’s kun je ook heel wat items craften en delen van het land ontdekken. Kortom er is veel, heel veel te doen.

ARK-Survival-Evolved1-15

It’s over 9000!

In tegenstelling tot veel survival games de laatste tijd zijn bij ARK de player levels weer terug. Het is van groot belang dat je jouw survivor zo snel mogelijk laat levelen, want hoe hoger jouw level, hoe groter jouw kans om te overleven. Iedere keer als je dood gaat (en dit gaat vaak gebeuren) verlies je al je spullen en moet je weer opnieuw spawnen. Een ding houd je wel, en dat is je level. Experience krijg je door werkelijk van alles te doen: steen- of houthakken, bessen verzamelen, vechten tegen dino’s of spelers, of zelfs van stilstaan.

Met ieder level dat je stijgt krijg je een aantal Engram Points. Met deze punten kun je leren om nieuwe dingen te maken. Let wel op; er zijn meer Engrams om te leren dan punten die je kunt verzamelen. Het is dus van groot belang dat je je zo snel mogelijk bij een tribe aansluit, zodat je af kan spreken wie wat gaat leren. Naast de Engram points krijg je ook nog Skill points die je kunt besteden aan verschillende skills, zoals melee damage, health, movement speed, stamina, en nog veel meer.

1f6d8ae7c578fae89284fcbef7f3c79c

Samen sta je sterker

Zoals ik al aangaf: ARK is geen spel om in je eentje te spelen. Door de level cap in de meeste servers, maar ook door het gevaar dat altijd aanwezig is, raad ik je aan je zo snel mogelijk bij een tribe te voegen. Samen staan jullie veel sterker dan alleen en kunnen jullie alles leren wat er te leren valt. Een tribe deelt werkelijk alles: elkaars gevangen dino’s, de basis zelf, en je kan zelfs in elkaars inventory als de ander uitgelogd is en unconscious op de vloer ligt. Dat is uiteraard ook een prima moment om iemand helemaal onder te verven, maar dat ter zijde. In een tribe deel je niet alleen elkaars spullen, maar ook heb je de mogelijkheid dicht bij elkaar te spawnen als je dood gaat. Later kun je zelfs in elkaars bed spawnen. Kortom, een tribe heb je nodig om alles uit het spel te halen wat er in zit.

ARK-Survival-Evolved-LOL-Players

Home sweet home

In ARK is het uiteraard mogelijk jouw eigen basis op te bouwen. Het bouwsysteem heeft wat weg van games als Rust of H1Z1, alleen zal je al snel merken dat het goed werkt en dat je bijna geen restricties hebt als je jouw mooie kasteeltje wil opzetten. Jij kan je huis maken van een beperkt aantal materialen: riet, hout, steen en metaal. Ieder materiaal is weer een stukje sterker dan het vorige, maar je hebt ze allemaal nodig. Dit komt omdat je voor ieder onderdeel een Engram moet leren. Je kunt niet leren om met hout te bouwen voordat je hebt geleerd met riet te bouwen. Als je eenmaal genoeg grondstoffen en Engrams hebt kun je beginnen met bouwen en jouw basis opzetten zoals jij dat wilt. Naast muren, daken, en foundations kun je ook andere items maken, zoals opbergkisten, smeltovens, borden, decoratiemateriaal, wapens, tools en nog veel en veel meer. Dit spel geeft jou alle mogelijkheden om ARK te veranderen in The Sims – de prehistorieversie.

2015-06-12_00006

Vechten tegen de elementen

Zo, je hebt een leuk huisje gebouwd en nu kan je de wijde wereld in… niet dus. Je mag dan wel je eerste 4 bij 4 huisje hebben met je eigen opslagkist en bed, maar je bent nog lang niet klaar om het gevaar van het binnenland op te zoeken. Naast immense dino’s met rijen scherpen tanden die zitten te wachten op een lekkere snack, biedt ARK nog meer gevaar.

Zoals in iedere survival game kan eten en drinken niet ontbreken. Je moet er dus voor zorgen dat je altijd genoeg water en eten bij je hebt, zoals vlees of bessen. Op die manier houd je je voedsel- en waterbars hoog. Waar dit redelijk normaal is in zo’n beetje elke survival game is, voegt ARK er nog een weersysteem aan toe. Het is mogelijk om het warm of koud te krijgen in de game. Dit houdt in dat je meters veel sneller leeglopen dan normaal: heb je het koud, dan krijg je sneller honger. Heb je het warm. dan krijg je sneller dorst. Naar mate je level vordert krijg je nieuwe items om meer water in mee te nemen, dus kun je langer zonder. Alleen eten is en blijft lastig, aangezien alles bederft in ARK. Alle etenswaren hebben een houdbaarheid. Dit houdt in dat alles kan bederven. Deze timer gaat ook door als je niet ingelogd bent. Je kan speciale koelkasten bouwen die de houdbaarheid drastisch verlengen, maar het blijft doortellen.

Preview-Meat-3

Your own Jurassic park

Het beste van de game bewaar ik natuurlijk tot het laatst. Het is zover: je hebt jouw basis, je hebt eten, drinken, armor, wapens… Je bent er klaar voor. Het is tijd om jouw dinoleger te starten. Op dit moment zijn er meer dan 40 verschillende soorten tembare dino’s in het spel. Daarnaast zijn er drie grote eindbazen en nog meer dan 50 dino’s die nog uit gaan komen. Ash Ketchum, eat your heart out. Maar vergis je niet, dino’s vangen is niet zo simpel. Er zijn geen magische ballen waar je ze in op kan sluiten; je moet het doen door ouderwets handwerk. Het eerste wat je moet doen is de dino vinden die je wilt. Dit kan al een hele klus zijn, want je moet alles van je prooi afweten. Waar vind ik hem? Is het een herbivoor of een carnivoor? Welk level is hij? En wat kan ik er mee?

Als je jouw ideale exemplaar gevonden hebt moet je hem verdoven. Dit gaat door hem te slaan met bijvoorbeeld je vuisten of een knuppel, of door hem te beschieten met een katapult, verdovingspijlen, of verdovingsdarts; elk werken ze net een stukje beter dan de vorige. Dit kan een gevaarlijke klus zijn aangezien de dino’s of terugvechten, of wegrennen. Voor iedere dino heb je een plan nodig. Heb je ze eindelijk verdoofd, dan moet je ze voeren. Dit doe je door eten in hun inventory te stoppen. Iedere keer als ze eten groeit het tembalkje. Als het balkje vol zit is de dino van jou.  Maar let goed op: een dino kan ook wakker worden als zijn torpor (verdovingsniveau) te laag wordt. Dit voorkom je door hem narcoberries of narcotics te voeren. Dino’s temmen kan heel lang duren, vooral als de dino een hoog level is. Uiteindelijk is het de moeite meer dan waard. Als je de dino eenmaal getemd hebt kun je er een zadel voor maken en er op rijden.

Elke dino heeft zijn eigen special abillity. De een kan bijvoorbeeld heel goed bessen verzamelen, de ander hout of vlees. Noem maar op. Je kunt ze ook gebruiken als handtassen met een extra inventory. Iedere dino levelt bovendien net als de speler. Ze krijgen ook stat points zodat jij je dino kan verbeteren zoals je zelf wilt. Mocht je geen genoeg krijgen van die dino’s: je kunt er later zelfs mee gaan fokken.

ARK: Survival Evolved is zonder meer een van de beste games die ik ooit heb gespeeld en zonder twijfel de beste early access ooit uitgegeven naar mijn mening. De game voelt aan als een volledige game en wordt letterlijk met de dag beter en beter. De community is geweldig en werkt mee aan het ontwikkelen van de vanilla game. Zo was het fokken met dino’s eerst een fan-made mod die al snel werd opgenomen in de game zelf.

Dit spel heeft iets voor iedereen. Ik zelf heb er al bijna 150 uur ingestoken en er is nog zoveel meer te ontdekken. Dat is voor mij het grootste pluspunt: je hebt altijd het gevoel dat er nog meer te doen is, nog meer te zien en te ontdekken… je bent nooit klaar. Dit spel is een blijver en het verandert iedere dag en wordt steeds beter en beter. Kortom, kun je dit jaar een game kopen: koop dan Fallout 4. Kun je er twee kopen zet ARK dan beslist op je lijstje! Daar krijg je geen spijt van!

ARK: Survival Evolved | REVIEW
Unieke content
Grote wereld waarin veel is te doen