Tales of Symphonia Remastered | REVIEW

65

Tales of Symphonia is een action-RPG ontwikkeld door Namco Tales Studio en verscheen in 2003 in eerste instantie oorspronkelijk voor de Nintendo GameCube, waarna deze ook voor de PlayStation 2 uit is gekomen. De game viert dit jaar dan ook zijn twintigste verjaardag en dus vond men het tijd om de game opnieuw te releasen voor de moderne generatie consoles, door middel van een remaster. Of deze daadwerkelijk de tand des tijds heeft weten te doorstaan, lees je in de onderstaande review.

De game speelt zich af in een fictieve wereld genaamd Sylvarant en volgt Lloyd Irving. Lloyd vergezelt zijn jeugdvriendin, Colette Brunel, die voorbestemd is om op reis te gaan om hun wereld te redden. Naarmate hun reis vordert, ontdekken ze dat het redden van Sylvarant juist een andere wereld in gevaar brengt. Tethe’alla is namelijk een wereld die parallel loopt aan die van henzelf. Colette en Lloyd ontmoeten tijdens hun avontuur ook diverse nieuwe personages die zich bij hen aansluiten. Al deze metgezellen hebben hun eigen verschillende vaardigheden en zwakten tijdens de diverse gevechten die de game kent. Zo zal Lloyd vooral met verschillende zwaardtechnieken aan de slag gaan, heeft Raine verschillende healing skills en gebruikt Genis veel zwarte magie. Ieder karakter die je party zal joinen kent zijn eigen unieke manier om mee te spelen.

Op het gebied van het verhaal is Tales of Symphonia wel een game die je tot het einde wily gaan spelen. Het verhaal is namelijk erg hartverwarmend en kent thema’s zoals vriendschap, liefde en bedrog. Ook kent het een aantal plottwisten die je niet zeker niet aan ziet komen als je het origineel in ieder geval nooit gespeeld hebt. In totaliteit kent deze koddige JRPG dan ook dik 80-uur aan speeltijd en zal je jezelf zeker niet snel vervelen.

Het vechtsysteem van Tales of Symphonia heeft de basis gelegd voor de latere Tales-games in de serie. Alhoewel de serie de afgelopen jaren flink is geevolueerd, merk je wel dat het tempo van Symphonia een stukje lager ligt als wat je gewend zal zijn. In de remaster is er dan ook voor gekozen om trouw te blijven aan het originele concept. Het is allemaal net wat trager, maar na een kleine tijd van wennen speelt de game wel ouderwets lekker weg.

Tales of Symphonia is een traditionele turn-based JRPG. Het vechtsysteem gebruikt het Multi-Line Linear Motion Battle-systeem. Hierbij kun je kiezen uit vier karakters uit je complete party die zullen vechten. Het personage die niet door een speler wordt bestuurd, zal geleid worden door de AI en deze kun je eventueel vooraf ingestelde instructies geven. Als je een vijand damaged zal de “Unison Gauge” zich vullen, en als deze eenmaal vol is, kan een “Unison Attack” uitvoeren, waardoor je gehele gezelschap tegelijkertijd een flinke aanval zal uitvoeren op een vijand. Wanneer je bepaalde technieken gecombineerd zal dit resulteren in een speciale aanval in extra schade.

Na een gevecht ontvang je Grade, dis is de valuta die wordt gebruikt in de game. Het kan tevens gebeuren dat je na een gevecht Grade moet inleveren, maar dit is op basis van specifieke criteria waaraan je in de strijd zal moeten voldoen. Tevens is het handig om na een gevecht voedsel te koken, want hiermee kun je bepaalde buffs krijgen die best handig kunnen zijn in een volgend gevecht.

Het skill-systeem van Tales of Symphonia is opgebouwd rond het gebruik van “EX Gems”, welke in vier rangen voorkomen. Elk personage kan maximaal vier EX-edelstenen uitrusten en vaardigheden voor die edelstenen instellen. Deze vaardigheden bepalen of de personages Strike of technische technieken en spreuken zullen leren. Combinaties van EX Gem-vaardigheden kunnen ook extra vaardigheden opleveren, genaamd “EX-Skills”. De ontwikkeling van de attributen van een personage wordt bepaald door hun uitgeruste titel. Deze titels kunnen worden verdiend door bijvoorbeeld voortgang in het verhaal en zijmissies.

Qua gameplay zijn er weinig tweaks gemaakt aan deze remaster van Tales of Symphonia. Hoewel de basis nog erg goed is, kun je wel merken dat je hier te maken hebt met een oudere game. Als we kijken naar de graphics heeft de game niet echt een upgrade gekregen. Achtergronden ogen nog steeds erg onduidelijk en het lijkt erop dat er weinig aandacht besteed is om deze juist wat scherper te maken. Hoewel het origineel in deze tijd zeker geen lelijke game is, had ik er persoonlijk wel iets meer van verwacht. Daarnaast kent de game een framerate van 30 fps, en hoewel Tales of Symphonia Remastered geen officiele release kent voor de Xbox Series X | S en PlayStation 5, had ik zeker wel verwacht dat de game een framerate upgrade had gekregen.

Hoewel het grafische aspect van deze remaster een beetje tegenvalt moet ik wel stellen dat het geluid een aardige upgrade heeft gekregen. De muziek die de game kent is namelijk oorstrelend en weet je zeker in de juiste sfeer te brengen en de soundeffects klinken net wat helderder door je speakers.

Tales of Symphonia is een ware klassieker, en dankzij deze remaster kan een jongere generatie alsnog genieten van deze heerlijke game. Het verhaal blijft dan ook zeker tijdloos en als je van ouderwetse turn-based combat houdt, dan ben je hier zeker op het juiste adres. Toch valt deze remaster op een aantal punten een beetje tegen, want de ontwikkelaar had wel iets meer tijd en liefde mogen steken in deze titel. De gameplay kon wel een kleine moderne upgrade gebruiken en voornamelijk het grafische aspect is een kleine teleurstelling.

Tales of Symphonia Remastered | REVIEW
Het verhaal blijft tijdloos
Kent genoeg uren aan spelplezier