Crash Team Racing Nitro-Fueled | REVIEW

Het is al weer even geleden, maar in 1999 verscheen de toendertijd iconische kartgame Crash Team Racing, welke exclusief debuteerde op de originele PlayStation. Twintig jaar later mogen we opnieuw aan de slag met deze game op diverse moderne platformen, waarbij alles is voorzien van een nieuw laagje verf. Of ja laagje… Ze hebben er eigenlijk een hele emmer over heen gekieperd!

Activision is oude koeien uit de sloot aan het halen. Waar we vorig jaar nog mochten genieten van een remake van de originele Crash Bandicoot games en Spyro the Dragon, heeft Crash Team Racing eenzelfde remake behandeling gekregen. Crash Team Racing Nitro-Fueled is ongelooflijk trouw aan het originele spel gebleven, maar kent ook de nodige moderne zaken die extra zijn toegevoegd om ervoor te zorgen dat de game fris aanvoelt. Om te beginnen, de graphics zijn ongelooflijk verbeterd en de remake kent prachtige personages die door deze overhaul een geweldige charme hebben meegekregen. Tevens zijn de tracks prachtig neergezet en kent Crash Team Racing een aangenaam gevoel van snelheid. Het racen op de diverse tracks zullen voor een glimlach op je gezicht zorgen, want ondanks dat alles ontzettend knap is opgefleurd is het alsnog een feest van herkenning als je de originele games nog kent.

Pers je boost eruit

Uiteraard is de gameplay in een kartracer als Crash Team Racing Nitro-Fueled het belangrijkste en gelukkig is dit alles net zo strak, responsief en leuk als in het origineel. Heerlijk door diverse bochten power-sliden terwijl je een paar bonus boostjes uit je kart weet te persen, het vinden van tijdbesparende shortcuts, en het ontketenen van krachtige en vernietigende items die je op de baan kunt vinden voelt net zo bevredigend aan als vroeger.

Dat gezegd hebbende, moet ik wel zeggen dat deze remake een stuk uitdagender is dan het origineel. Oke, de Easy mode is dan ook echt te makkelijk, maar als je de moeilijkheidsgraad op Normal zet dan valt al gelijk op hoe pittig Crash Team Racing Nitro-Fueled kan zijn. Dit zit hem vooral in de AI van de computergestuurde tegenstanders en dan vooral sommige bazen in de Adventure Mode, die nogal medogenloos kunnen zijn. Als gevolg daarvan had de game misschien meer moeilijkheidsgraden moeten hebben. De Normal mode is voor nieuwkomers gewoonweg ontmoedigend om te spelen en dit zorgt voor de nodige frustratie, laat staan als je de Hard mode gaat spelen…

Shitload aan content

Crash Team Racing Nitro-Fueled biedt een shitload aan content in de vorm van personages en tracks. Allereerst zijn er een flink aantal speelbare personages, waaronder de welbekende Crash Bandicoot, de ongrijpbare Penta Penguin, de schattige Tiny Tiger, de gestoorde Dr. Neo Cortex en veel meer. Elk personage heeft zijn eigen basisstatistieken waaronder snelheid, acceleratie en het nemen van bochten, maar daarnaast hebben ze geen substantiële verschillen in gameplay. Ondertussen bevat de trackselectie van Crash Team Racing Nitro-Fueled alle 18 tracks van de originele Crash Team Racing, 13 tracks uit Crash Nitro Kart en een bonustrack met de naam Retro Stadium. Je mag dus zeker je lol op met een strontlading aan banen, welke ook echt allemaal ontzettend goed in elkaar steken!

Adventure All The Way!

Een van de beste dingen die we kennen uit het origineel is de verhalende Adventure-modus, welke opnieuw zijn opwachting maakt in Crash Team Racing Nitro-Fueled. Het idee van deze mode stamt al uit Diddy Kong Racing op de N64, en Crash Bandicoot heeft dit toendertijd afgekeken en zelfs iets verbeterd. Je begint de game in een soort hubwereld waar je diverse activiteiten mag voltooien om zo weer in nieuwe werelden terecht te komen/. Naarmate je verder komt, maak je kennis met reguliere races, Crystal Challenges, CTR-uitdagingen en tijdritten waar je relics mee kunt verdienen. De afwisseling van al deze onderdelen in de Adventure Mode zorgen voor een leuke en belonende campaign waarmee je uren zoet kan zijn (helemaal op Normal mode…). Naast de Adventure mode kun je ook de Battle-modus spelen die bestaat uit een handvol variaties en verschillende arena’s waarin je andere racers te lijf kunt gaan. Battle Mode is ontzettend leuk om te spelen en de chaos van het ploeteren door de enorme arena’s tijdens het volbrengen van diverse taken is ontzettend tof om te doen.

Minimalistische online mode

De Battle modus kun je offline spelen, maar natuurlijk ook online met vrienden en vreemden. Crash Team Racing Nitro-Fueled biedt een online multiplayer die een leuke toevoeging is aan het totale pakket, maar toch wat belangrijke zaken mist. Online kun je alleen kiezen uit de Battle Mode of losse races. Het is dus niet mogelijk om een complete Grand Prix of Cup te racen, en dus wordt je na elke race terug gebracht naar de lobby om zo weer een nieuwe race te kiezen. Het online racen is natuurlijk ontzettend leuk, maar de opties zijn gewoon ietwat te minimaal waardoor de lol er al snel af kan gaan. Ik verwacht in de nabije toekomst wel dat Activision met meer online modi op de proppen gaat komen.

Één-op-één

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een leuke kartracer, maar onderscheidt zich niet echt van het origineel als het gaat om de kern van de game. Gameplay technisch is de game één-op-één hetzelfde als het origineel, echt nieuwe unieke modi bevat de remake niet. Natuurlijk heeft de game veel karakters, tracks en genoeg unlockables die je kunt verdienen zoals het ontgrendelen van onderdelen waarmee je een kart kunt aanpassen. Toch is de kern van de gameplay vrijwel identiek. Een ander aspect wat een aardige gemiste kans is, is dat je niet kunt spelen met een mix van lokale en online spelers. Blijkbaar is Mario Kart de enige game waarmee je dit kunt doen, welke ook nog eens een veel diepere online ervaring biedt.

Crash Team Racing Nitro-Fueled is een hele fijne kartracer, welke je zeker zal verbazen met zijn bevredigende gameplay en verbluffende visuals. Toch kent de game de nodige missers, waarbij de uitgeklede online modus wel de grootste is (en welke hopelijk binnenkort aangevuld wordt met meer opties). Toch zal de game je uren aan spelplezier opleveren met de toffe Adventure modus en de grote diversiteit aan kleurrijke tracks die de game kent.

Crash Team Racing Nitro-Fueled | REVIEW
Ziet er weer geweldig uit
Het racen is poepie strak en werkt intuïtief