Misselijkheid door Virtual Reality? Mogelijke oplossing gevonden

Zoals jullie allen wel weten is Virtual Reality in opkomst. Facebook (met Oculus Rift), Sony en HTC zijn bezig met hun eigen brillen en uitbreidingen hiervoor. Virtual Reality is uiteraard een hele nieuwe belevenis, die iedereen op zijn minst een keer geprobeerd wil hebben. Toch is er één knelpunt, veel mensen worden binnen no-time kots en kots misselijk.

Mogelijk is er een uitkomst gevonden door onderzoekers van de Amerikaanse Purdue University. Na grondig onderzoek van verschillende Virtual Reality games ontdekten zij waarom games als Skyrim en de Rollercoaster-demo er al snel voor zorgen dat je de inhoud van je maag in een emmer wilt gooien, terwijl “Elite: Dangerous” vele malen langer gespeeld kan worden zonder problemen. De reden hiervoor, veel simpeler dan gedacht, is dat de camera in “Elite: Dangerous” zich constant bevindt op hetzelfde punt. Hierdoor focus je dus ook op één punt. Bij andere games begint de misselijkheid doordat je geen stabiel fixatie punt hebt.

In real life heeft iedereen ook een stabiel fixatie punt, namelijk je neus, waar je constant overheen gluurt. Daarom vonden de onderzoekers het een geniaal idee om een virtuele neus toe te voegen aan de games. De problemen met de inhoud van je maag zijn hier niet compleet mee opgelost maar je kunt wel wat langer doorspelen. Bij normale, rustige games duurde het gemiddeld 94,2 seconden langer voordat de proefpersoon om een teiltje vroeg. Bij de intense achtbaansimulaties was dit een schokkende 2,2 seconden langer.

Ik hoor je al denken, zo’n neus in het beeld is lekker irritant, maar bij de meeste proefpersonen viel dit niet eens op. Waarom? Omdat we in het dagelijks leven ook continu onze neus zien, maar onze hersenen dit bewust negeren. Of deze uitkomst ervoor gaat zorgen dat er in de toekomst overal een virtuele neus gaat verschijnen is nog maar de vraag, maar gezien de uitslag van de onderzoeken kan het wel eens het neusje van de zalm worden!

 

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Sven Boudewijn
Lid
7 jaren geleden

Awesome. Dan kan ik eindelijk mijn highscore van Tempelrun VR op mijn GEAR VR verbeteren zonder te kotsen!!

0
0
David Tromp
Antwoord aan  Sven Boudewijn
7 jaren geleden

Begrijp ik, niet braken zou opzich wel tof zijn als je aan het gamen bent!

0
0
Rowdy
Beheerder
7 jaren geleden

Hou ’t maar bij je VR p0rn video’s Sven. Alhoewel wil je mss niet met je virtuele neus ruiken 😉

0
0
NL / EN
3
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x