Welcome to ParadiZe | REVIEW

What's on your head?

29 februari 2024
NACON
EKO Software
70

Zombies in games blijven populair, en elk jaar mogen we wel meerdere games verwachten waarin deze wandelende lijken te vinden zijn. Ook de Franse ontwikkelaar EKO Software ziet brood in de ondoden en komt met de game Welcome to ParadiZe. Hoewel EKO Software niet echt een indrukwekkende C.V. heeft, met voornamelijk Garfield- en handball-games, is de studio voornamelijk bekend geworden om de game Warhammer: Chaosbane. Laten we eens kijken wat de studio voor ons in petto heeft met deze game!

In Welcome to ParadiZe bevindt je jezelf in een grimmig scenario: een post-apocalyptische wereld waar zombies de boventoon voeren. Te midden van deze chaos schijnt er een baken van hoop: een commercial die reclame maakt voor een utopia die bekend staat als het paradijs. Deze veilige haven wordt neergezet als een toevluchtsoord waar de mensheid zich in harmonie kan verenigen, en het is een plek waar zombies dankzij menselijke technologie onder controle staan en Zombots genoemd worden.

Bij aankomst lijkt deze commercial gedeeltelijk de werkelijkheid te zijn; er zijn inderdaad gebieden waar Zombots rondlopen, wat erop wijst dat Paradise heeft bestaan, maar de realiteit die je tegenkomt is echter verre van de beloofde utopie. De veilige haven is namelijk overspoeld door wandelende lijken en de belofte van vrede is gehuld in onzekerheid. De reis naar dit zogenaamde toevluchtsoord verandert in een avontuur waar overleven centraal staat en waar je zelf een pad moet maken om een veilige plek op te bouwen.

De manier waarop het verhaal verteld wordt is een beetje simplistische en kent ietwat muffe tussenfilmpjes, maar het verhaal doet zijn ding en is opzich best vermakelijk.

Twin-stick dingen

Welcome to ParadiZe is in zijn essentie een twin-stick shooter, verrijkt met coöperatieve gameplay-features. Hoewel het mogelijk is om de game compleet solo te spelen, biedt het een uitgebalanceerde mix van vuurgevechten, het verzamelen van grondstoffen en kun he een eigen basis bouwen. Het spel kent een isometrisch cameraperspectief wat vergelijkbaar is met de Diablo-games en kent daarin de nodige dynamiek.

De combat is best tof gedaan en de gunplay valt op door zijn bevredigende uitvoering en simpliciteit. Ik was dan ook aangenaam verrast door het plezierige voortgangssysteem, waardoor je de game snel oppakt. Je begint de game met wat basis wapens, waarna je geconfronteerd wordt met een geleidelijke toename van de uitdaging in de gameplay. Deze evolueert van eenvoudige zombie-confrontaties naar grotere, intensere gevechten die best pittig kunnen worden. De game wordt beetje bij beetje moeilijker en dwingt je zo diverse wapens te gebruiken, waarbij mijn persoonlijke hoogtepunt een combinatie is van een machinegeweer af te wisselen met een vlammenwerper. Hoewel bepaalde wapens een beetje onhandig kunnen aanvoelen, is de algehele ervaring ongelooflijk bevredigend en belonend te noemen.

Zombots

De game introduceert al snel de Zombot-feature, een stukje technologie waarmee je zombies kunt controleren om voor jou te vechten of dingen te doen. Zo kun je deze Zombots verbeteren door ze taken toe te wijzen, variërend van vechten tot het verzamelen van grondstoffen. Dit systeem maakt ook gepersonaliseerde zombie-squadrons mogelijk die voor je vechten, compleet met aanpasbare bepantsering en wapens. Een uniek aspect wat erg leuk is, is het equippen van een zadel op een Zombot, waarna je jezelf sneller kunt voortbewegen in de spelwereld. Er zijn zelfs enkele lichte overlevings mechanics, zoals een woestijn waar je oververhit kunt raken en dus water moeten vinden en drinken om dit onder controle te houden.

Ondanks dat ik best lovend ben over Welcome to ParadiZe, is deze spelervaring niet zonder gebreken. Zo zijn de tutorialsegmenten niet altijd even duidelijk, wat leidt tot de nodige verwarring en doelloze verkenning. Missie aanwijzingen kunnen daarnaast best vaag zijn, wat onnodige frustratie veroorzaakt omdat je niet weet wat je moet doen of waar je heen moet. Ten slotte voelt het bouwen van de basis onbelangrijk en onderontwikkeld aan, en lijkt dit eerder een bijzaak dan werkelijk een kern gameplay-functie. Op zich best zonde, wat voornamelijk het bouwen van een basis had veel meer in kunnen zitten waardoor de game veel interessanter zou worden.

Lelijk met charme

Op grafisch vlak is Welcome to ParadiZe niet heel spectaculair en dan ook een beetje ruw aan de randen. Toch heeft het een bepaald soort charme en het kent dan ook diverse omgevingen zoals winkelcentra, bossen en woestijnen. De tussenfilmpjes en het karakterontwerp zijn ook van een aardige kwaliteit, maar deze beschikken niet over hoogwaardige productiewaarden die je in deze tijd gewend bent. Het meest opvallende in de game zijn de zombies zelf. Hun animaties en mogelijkheden worden op indrukwekkende wijze op je scherm getoverd en het is moeilijk om niet onder de indruk te zijn als er ineens honderden zombies tegelijk op je scherm verschijnen.

De audio is degelijk te noemen en de muziek is redelijk en kent enkele opvallende nummers, maar dit verdwijnt meestal naar de achtergrond. De geluidseffecten, zoals wapens, crunches en squelches, zijn behoorlijk goed en dragen bij aan de spelervaring. De voice-acting is daarentegen een ander verhaal en is op momenten echt tenenkrommend slecht, dat hetgewoon grappig is. Het is eigenlijk te overdreven en omarmt daarnaast het verhaal van de game.

Welcome To ParadiZe is zeker geen trippel A game, maar toch heeft de game mij aardig verrast. Ik wist niet zeker wat ik van de game moest verwachten, maar de twin-stick gameplay en het verhaal zijn best vermakelijk te noemen en ook het verzamelen van grondstoffen en het klooien met de zombots zijn een goed tijdverdrijf. Het verhaal is niet heel bijzonder, maar doet zijn ding. Het is alleen zo jammer dat het basis bouwen zo oppervlakkig is, want daar had veel meer in kunnen zitten wat de game nog veel leuker had kunnen maken. Mocht je zin hebben in nog een zombiespel, dan raad ik je aan Welcome to Paradize eens te proberen. Natuurlijk is er ruimte voor verbetering, maar de game kent een unieke spelwereld en is ontzettend leuk om in co-op te spelen.

Welcome to ParadiZe | REVIEW
Toffe twin-stick gunplay actie
Zombot feature is leuk bedacht