Farming Simulator 19 | REVIEW

De landbouwsector mag dan niet bekend staan als de “hottest place” op de arbeidsmarkt, toch zijn boeren zeker wel populair. De tijd dat Frank en Ronald de enige Nederlandse boeren op TV waren, is voorbij! Boeren zijn goed in van alles: scoren op televisie, scoren op het voetbalveld, overtollig lucht vanuit de slokdarm opstuwen, je voorzien van een prima pokerhand, subtiel omgaan met de vrouwtjes, het produceren van groente/fruit/planten en het houden van vee.

Ook de combinatie tussen games en boeren is succesvol, dat bewijst de Farming Simulator serie. Farming Simulator 19 is het vijfde deel uit de serie en ik heb de stoute kaplaarzen aangetrokken heb onderzocht of dit nieuwe deel ook bevalt op de Xbox One.

Wat een boer niet kent…

Farming Simulator is ondertussen een begrip voor veel gamers. Misschien niet bij het soort gamer dat bij iedere GTA, Call of Duty of God of War naar de winkel rent, maar toch zijn er flink wat gamers verknocht aan het kneuterige boeren leven. Ondertussen legt de serie dan ook geen windeieren en zijn we met Farming Simulator 19 gekomen bij het vijfde deel uit de serie. Liefhebbers van de serie spelen die serie honderden, dan wel duizenden uren. Toch aan mij de ondankbare taak om als beginner met slechts een tiental uren op de klok, te omschrijven waarom sommige gamers wel duizend uren bezig zijn met Farming Simulator.

Farming Simulator 19 is een game dat een mooi balans weet te vinden tussen een sim- en een managementspel. Het spel is in eerste oogopslag zo uitgebreid, dat het misschien makkelijker is te vertellen wat je niet kan doen. Je kan bijvoorbeeld niet meedoen aan een datingshow voor boeren om een vrouw te vinden. Voor de rest kun je 13 soorten gewassen verbouwen, tal van machines, voertuigen en gereedschap kopen (van 102 merken), de lokale economie in de gaten houden en je gewassen verkopen voor een aantrekkelijke prijs, gewassen planten en oogsten, dieren houden, paardrijden, rondrijden door de map en spullen rondbrengen, bomen zagen en verkopen of naastgelegen boeren helpen met hun klusjes. Uiteindelijk is het zo de bedoeling een goedlopende boerderij te onderhouden.

Als een groentje zonder groene vingers

Als Farming Noob heb ik behoefte aan een goede tutorial. Zoals het bij een goede sim hoort, zijn er tal van opties, menuutjes, grafiekjes met informatie, plattegronden, en die vragen enig uitleg. Probleem bij Farming Simulator 19 is dat de tutorial nogal beperkt is en niet zonder bugs (vermoed ik). Zo had ik bij de 2e tutorial al mijn doelstellingen gehaald, maar toch werd er eentje nietgoedgekeurd. De tutorials leggen daarnaast vooral de basic controls uit en laten je ervaren dat als je met een cultivator over het land rijdt, dat je het veld klaarmaakt om in te zaaien, dat als je met een zaaimachine over het veld rijdt, je het veld inzaait en als je met een grasmaaier over het veld rijdt, dat het gras dan gemaaid wordt. Breid dit rijtje uit met bemesten, onkruid wieden en gras-/hooibalen maken en je hebt de tutorial gedaan, wat neer komt met rijdt met machine X over het veld om taak Y uit te voeren.

En dan zeg ik wel basic controls, maar zelfs die zijn even wennen in het begin. Zo heb je 4 schermpjes met opties in de wagen die je kunt activeren met de schouderknoppen (LB, RB, etc). Vooral bij het bedienen van een grijpmachine is dit wat verwarrend, omdat je bijvoorbeeld LB ingedrukt moet houden om dat ding op en neer te brengen met de rechter stick, LB+RB om de bek ervan te openen, dan weer RB om de kop te roteren. Voor dat soort zaken is de tutorial wel handig maar toch liever start ik de carrière mode op. Daar leer je hoe je je gewassen verkoopt, hoe je een boerderij onderhoudt, je dieren kunt krijgen, hoe de economie werkt en hoe je dan geld kan verdienen. Met een stuk vastberadenheid, leeswerk  en het uitproberen van het een en ander kom je er ook wel uit, maar dit had met een goede tutorial voorkomen kunnen worden.

Boer zoekt Sugar Momma

Je hebt de carrière opgestart als een beginner in farming simulator, wat kan je daar dan van verwachten? Eigenlijk niet zoveel: je hebt een map, een kleine boerderij, wat materiaal om mee te beginnen en een startkapitaal. Afhankelijk van de moeilijkheid waarop je begint, heb je meer of minder geld, materialen en dergelijke. Speel je op easy dan kun je goed rondkomen met wat je bezig, op hard zul je zuinig om moeten gaan met wat je hebt en overbodig spul moeten verkopen. Ik voorzie dat Boer zoekt Sugar Momma een prima serie zal zijn om deze stakkers te helpen.

De game houdt nog even je hand vast, legt je uit hoe je het graan wat op de velden staat kan oogsten, om vervolgens de grond klaar te maken voor een volgende oogst en dat is het. Voor de rest geeft de game je geen missies of doelstelling waar je naar toe moet werken: jij bent de baas. Dat is zowel de vloek als een zege voor het spel: Wil je alles eruit halen en ontdekken, dan zul je er zelf naar opzoek moeten. Zo vertelt het spel niet dat je nieuwe velden moet kopen, dat je veehouder moet worden of dat je voor een missie bijvoorbeeld 5 buren geholpen moet hebben. Dit betekent dat als jij alleen je geld verdient door sojabonen te verbouwen op je grond en af en toe een betere werktuig koopt, je wel succesvol je boerderij kunt onderhouden maar dat het spel ook snel saai wordt. Het spel begeleid je niet volgens kleine mijlpalen tot een groot boerderij. Dat moet je helemaal zelf doen (en uitzoeken).

Oehoe Oehoerend Langzaam

Of je plezier haalt uit farming simulator ligt vooral aan wat voor persoon je bent. De game kent een co-op functie waarmee je gezamenlijk met vrienden een groot boerderij kunt onderhouden. De game is lekker laid-back/saai (doorhalen wat niet van toepassing is). Zo kan het toch 20-40 minuten duren om een van de velden te ploegen. Met een groep vrienden in een server kun je samen ouwehoeren, taken verdelen en je boerderij samen ontwikkelen. In je eentje kan ik begrijpen dat 20 minuten voor een veld vrij lang aanvoelt. Zeker als taken als zaaien, oogsten, maaien, onkruid wieden, bemesten, en dergelijke allemaal hetzelfde aanvoelen. Gelukkig kun je een in-game AI voor je het vuile werk laten opknappen. Dan kun jij ondertussen wat spulletjes rondrijden op de map, met een ander veld aan de slag of gewoon real life de wasmachine aanzetten of iets dergelijks.

Een goede buur

Nadat je je stukjes land op orde hebt is het tijd de map te verkennen. Wil je leren hoe en welke machines je nodig hebt om bijvoorbeeld je land te bemesten of hooibalen te maken, dan kun je je buren helpen hun klusjes op te knappen. Zo moet je hun veld maaien, onkruid wieden, de gewassen oogsten, enz. In ruil daarvoor verdien je wat bij. Daarnaast kun je de benodigde tools voor de klus huren, waardoor je ook leert wat voor gereedschap er voor welke klus gebruikt kan worden. Dit is nog wat het dichtste bij missies komt, hoewel daarvoor de urgentie ontbreekt.

Aangezien je met een beperkte hoeveelheid land begin, is het geld wat je verdient met deze opdrachten een perfecte aanvulling om zelf machines en gereedschappen te kopen die je nodig hebt. Zo kun je een tractor met voorlader aanschaffen zodat je hooibalen, boomstronken en andere zooi kunt vervoeren of je kan een goede laadbak kopen zodat je je oogst kan verkopen over de map. Het probleem van Farming Simulator 19 is dat deze missies meer voelen als verplichting, dan dat het een bijzaak is. Wil je jouw boerderij uitbreiden, dan heb je nogal wat geld nodig. Daarnaast zul je tussen het zaaien, oogsten en verkopen van je gewassen wat tijd te doden hebben en kun je de tools hard gebruiken. Echter is het nog goed oppassen wat voor missie je aanneemt, want transportvoertuigen en -hulpmiddelen om bijvoorbeeld hooibalen te vervoeren krijg je niet bij de verhuur meegeleverd.

Aanmodderen in een spookdorp

Grafisch is er een flinke stap voorwaarts gemaakt met Farming Simulator 19. Hoewel de serie niet bekend staat om prachtige graphics, hebben ze toch het een en andere opgepoetst. De lichteffecten zien er beter uit maar ook nu is het grafisch erg simpel en zijn er textures die gewoon op een vlak getekend zijn. Farming Simulator 19 moet het hebben van de content en het sim-aspect en grafisch is het allemaal wat minder belangrijk.

Meer problemen heb ik met de levenloosheid van de maps. Aan de ene kant doet Giants Software hun best om de map aan te kleden met bedrijvigheid als cafetjes, winkels, bouwplaatsen en dergelijke. Aan de andere kant mist het de levendigheid: het winkelend publiek ontbreekt, naastgelegen boeren zie je nooit op het veld bezig, ook heb ik niet gezien dat andere boeren hun vee op het veld liet grazen. Dat zijn zaken die toch een stuk beter aangepakt kunnen worden. Je kunt overig verkeer wel aanzetten, maar er is geen beweging in te krijgen. Geef je ze een beuk met een volgeladen tractor aan aanleggen, dan vlieg jij naar achter.

Ook ontbreekt het aan een redelijke variatie aan maps. Tot nu toe zijn er twee uit: Felsbrunn en Ravenport. Mods worden wel verwelkomt in Farming Simulator 19 dus de modding community heeft er weer een nieuwe update bij met flink wat content om mee aan de slag te gaan. Bij de vorige delen heeft die community flink wat werk voor haar rekening genomen en ik vermoed dat dit spel daar ook van gaat profiteren.

Eigenlijk is het onmogelijk om een cijfer te geven aan Farming Simulator 19. Het voelt een beetje alsof ik een early access product heb gespeeld dat erop vertrouwt dat de mod-community ook flink wat werk voor haar rekening zal nemen. De diepgang van Farming Simulator 19 is in dit deel dik in orde. Er gaat flink wat tijd in zitten om je stuk land te onderhouden en doe je dat met vrienden, dan kom je daar samen wel uit. Echter biedt dit voor de fans genoeg content om honderden uren in kwijt te raken. Farming Simulator 19 is een typisch gevalletje: “love it or hate it”. Of je gaat er vol voor of het spreekt je niet aan. Om een goed beeld te krijgen van Farming Simulator 19 heb je daarom ook nog flink wat uurtjes nodig en moeten we de tijd een half jaartje doorspoelen om te zien wat voor mods er gaan komen. Tot nu toe levert Giants Software een game die zo uitgebreid is dat het al een uurtje of 10-15 duurt om het spel te begrijpen. Helaas voelt het ook als een spel aan die nog wat extra ontwikkeltijd kan gebruiken.

Farming Simulator 19 | REVIEW
ontzettend veel tractoren, machines en werktuigen
laid-back gameplay